Confituur

Foto Cathy Van de Moortele
Ik herinner me nog de tijd, waarin we thuis confituur maakten en die moest worden afgedekt met een laagje paraffine. Het was altijd op goed geluk en hopen dat er geen schimmel onder kwam.
Toen we verhuisden naar Kaprijke, stond er in onze tuin een grote rabarberplant. Uiteraard wou ik daar confituur van maken. Jammer genoeg geloofde ik niet in de 4 min kooktijd en hebben we de confituur nooit kunnen opeten.... ze was zo hard geworden, dat zelfs snijden met een mes nauwelijks lukte.
Ondertussen kan ik wel confituur maken en gebruik ik gewoon de timer op mijn Stoves: 4 min van het moment dat de confituur begint te borrelen. Zorg voor uiterst propere bokalen (ik zet ze in de vaatwas op het korte programma) en schone randjes.

Wat hebben we nodig:
  • 1 kg schoongemaakt fruit
  • 1 kg geleisuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Probeer het fruit niet te wassen. Verwijder wel alle onzuiverheden, steeltjes, pitten, kroontjes, rotte plekjes.
  • Snij grotere stukken fruit wat kleiner. 
  • Leg het fruit in een zware kookpot, type Le Creuset en giet er evenveel geleisuiker bij.
  • Laat het fruit de suiker opnemen. De pot kan je afdekken en gerust de hele nacht laten staan.
  • Maak een handdoek vochtig en leg hem op een grote plank.
  • Zet je bokalen klaar en voorzie ook een klein bordje, een houten lepel en een pollepel.
  • Begin met een zacht vuurtje, zodat de suiker kan smelten zonder aan te bakken.
  • Roer af en toe met een houten lepel in de confituur. Blijf bij het vuur.
  • Met een pureestamper kan je het fruit nog wat fijner maken. Je kan de confituur ook mixen als je liever geen stukjes wilt.
  • Eens de suiker gesmolten is, zet je het vuur hoger.
  • Van zodra de confituur goed begint te borrelen, zet je de timer.
  • Blijf roeren.
  • Neem de confituur van het vuur en giet een beetje confituur op een koud bordje. De confituur moet meteen opstijven. Trek je vinger door het hoopje confituur: ze mag niet meer samenvloeien.
  • Met een pollepel verdeel je de confituur in de schone bokalen. Schep de bokalen goed vol, maar zorg dat de randjes proper blijven. Je kan hiervoor een speciale confituurtrechter gebruiken.
  • Sluit meteen af en zet de potten omgekeerd op de vochtige handdoek. Laat de bokalen omgekeerd afkoelen.
  • Bewaar de confituur op een donkere plaats of in de koelkast als je een extra koelkast hebt.
TIP:

Ik gebruik graag een speciale confituurtrechter, die ervoor zorgt dat mijn bokalen niet besmeurd worden tijdens het vullen.
Voorzie je bokalen van leuke etiketten waar je de soort en de datum opzet.
Ga op zoek naar lokale telers en vraag vanaf wanneer je langs kan komen voor fruit dat geschikt is om confituur van te maken. Deze vruchten krijg je goedkoper omdat ze kleiner zijn of omdat ze er niet zo mooi uitzien voor de verkoop.

Reacties