Plaattaart met asperges en gepocheerde eitjes

Foto Cathy Van de Moortele
Nu de asperges volop in het seizoen zijn, haal ik ze vaak in huis. Heerlijk toch? Deze plaattaart vraagt niet alleen om het witte goud, maar ook om verse geitenkaas. En willen we nu juist een geitenboerderij hebben in onze gemeente, waar ik terecht kan voor ambachtelijk gemaakte geitenkaasjes. Ik heb gekozen voor de natuur verse geitenkaas en deze even los geklopt zodat hij smeerbaar werd. De eitjes heb ik sous-vide gegaard, maar je kan uiteraard ook gewoon je eitjes pocheren. De smeuĆÆge dooiers zullen je plaattaart nog lekkerder maken.
Morieljes zijn niet de goedkoopste champignons. Ik koop ze eigenlijk enkel gedroogd en ook dan zijn ze best prijzig. Daarom ben ik er ook heel zuinig op. Met slechts een paar van deze kanjers, kan je een gerecht al pimpen.

Wat hebben we nodig:
  • 3 vierkantjes bladerdeeg
  • 125 gr verse geitenkaas natuur, op kamertemperatuur
  • enkele takjes jonge thijm, geritst
  • peper van de molen
  • 4 dikke witte asperges, geschild en gegaard
  • 3 dagverse eitjes
  • 6 gedroogde morieltjes, geweekt in warm water
  • klontje boter
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Beleg een langwerpige taartvorm met geribbelde randen (ik heb er eentje met uitneembare bodem, altijd handig bij plaattaarten) met bladerdeeg. Prik de bodem in met een vork en duw de zijkanten goed in de geribbelde rand. 
  • Klop de geitenkaas los zodat hij wat romiger wordt.
  • Besmeer de bodem bladerdeeg met de geitenkaas.
  • Kruid met thijm en peper.
  • Halveer de asperges in de lengte en schik ze op de geitenkaas. Duw ze wat dieper, zodat ze er in liggen.
  • Zet de taart 25 min in de oven.
  • Pocheer de eitjes.
  • Ondertussen giet je de morieljes af en dep je ze droog.
  • Bak de morieljes kort in wat boter. Kruid met peper en zout.
  • Beleg de gebakken plaattaart met de gepocheerde eitjes en de gebakken morieljes.
TIP:

Ik heb de asperges sous-vide gegaard. Het recept daarvoor kan je hier vinden.
De bladerdeegvierkantjes vind je in pakjes van 5 stuks, bij Delhaize in de versafdeling.

Reacties