Pasta met artisjok en notensla

Foto Cathy Van de Moortele
Zalig toch, die eenvoudige Italiaanse gerechten. Ik ben niet meteen de persoon die houdt van groenten in blik maar sommige zaken staan hier toch standaard in mijn voorraadkast: artisjokken horen daar ook bij. Laatst vond ik bij Carrefour bokaaltjes met mini artisjokken van het huismerk, en die moest ik uiteraard meenemen. Het leek me supertof om die te bakken en te serveren met pasta. Zo gezegd...

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 recept verse pasta, op basis van 100 gr eieren en 200 gr semola
  • olijfolie
  • klontje boter
  • 1 bokaaltje mini artisjokken, gespoeld en uitgelekt
  • peper van de molen
  • snuifje zout
  • 2 tenen look, gepeld en geraspt
  • enkele takjes jonge thijm, geritst
  • 1 bakje rucola, gespoeld en gezwierd
Hoe gaan we te werk:
  • Maak het pastadeeg volgens het recept en laat het 30 min afgedekt rusten.
  • Snij tagliatelle van de pasta (ik heb mijn Italiaanse chitarra gebruikt hiervoor) en laat ze even drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • Breng een grote pot met ruim, gezouten water aan de kook.
  • In een grote hapjespan laat je wat olijfolie en boter warm worden.
  • Bak de artisjokken zodat ze wat kleur krijgen. Je kan ze eventueel eerst nog doorsnijden, zeker als je grotere gebruikt.
  • Kruid met peper, zout, look en thijm.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Voeg de helft van het bakje rucola toe aan de pan en schep om.
  • Voeg de uitgelekte pasta toe aan de pan, samen met een pollepel pastakookvocht.
  • Voeg de rest van de rucola toe aan de pan en schud op.
TIP:

Je kan ook gemarineerde artisjokken hiervoor gebruiken. Gebruik dan de olie uit het bokaaltje om de artisjokken in te bakken.

Reacties