Wienerschnitsel

Foto Cathy Van de Moortele
Ik weet dat mijn man hier heel blij mee is. Hij vraagt er wel vaker om, maar ik ben geen fan en breng het ook niet zo vaak mee. Voor een zelfgemaakte Wienerschnitsel maak ik wel een uitzondering..

Wat hebben we nodig:
  • 2 Ardeense varkenslapjes zonder been
  • bloem
  • peper en zout
  • 1 ei, losgeklopt
  • paneermeel naar keuze
  • neutrale olie
Hoe gaan we te werk:
  • Stop de varkenslapjes in een diepvrieszakje en klop ze wat platter met een vleeshamer (of een deegrol).
  • Kruid de bloem met peper en zout.
  • Zet 3 schaaltjes klaar: eentje met gekruide bloem, eentje met losgeklopt ei en eentje met paneermeel.
  • Wentel het vlees eerst door de bloem (klop overtollige bloem af), dan door het ei (gebruik een tang) en daarna door het paneermeel.
  • Zorg dat het vlees helemaal bedekt is.
  • Verwarm een hapjespan op het vuur en giet er een flinke laag olie in.
  • Frituur het vlees tot het mooi gekleurd en gaar is. De onderkant van het vlees mag de pan niet raken, zodat het vlees kan "zwemmen" en niet kan aanbakken.
TIP:

Je kan ook kalfsvlees gebruiken.
Deze keer heb ik paneermeel gemaakt van evenveel BBQ chips en panko (Japans broodkruim). Alles samen gecutterd in de keukenrobot tot een behoorlijk fijn paneermeel.
Filter de olie na het afkoelen en gebruik ze opnieuw op een ander moment.

Reacties