Croque met cheddar en geroosterde tomaat

Foto Cathy Van de Moortele
Eenvoudige lunch, boordevol smaak. Het roosteren van de tomaten heb ik opnieuw moeten doen, want ik had ze al opgegeten alvorens ik ze kon gebruiken... Waarbij ik maar wil zeggen: om de vingers bij af te likken.
Ik bak niet zo vaak wit brood, maar als ik er bak, kies ik voor een blok brood, zodat ik mooie vierkante sneden kan maken. Ideaal voor een croque. Je hebt geen grill of croque monsieur toestel nodig, maar wel een antikleefpan.

Wat hebben we nodig:
  • 3 rijpe trostomaten
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 takjes thijm, geritst
  • peper en zout
  • 2 tenen look, gepeld en geperst
  • 6 dikke sneden zelfgebakken wit brood
  • boerenboter
  • 150 gr cheddar kaas, geraspt
  • 12 blaadjes basilicum
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 190°C.
  • Zet een ovenschaal klaar.
  • Was de tomaten en haal het kroontje eruit.
  • Snij de tomaten in 8 partjes en leg ze in de ovenschaal.
  • Besprenkel met de olijfolie.
  • Strooi de thijm over de tomaten en kruid met peper en zout.
  • Verdeel de look over de tomaten en schep om.
  • Rooster de tomatenpartjes 30 - 40 min.
  • Hou de oven warm op 100°.
  • Besmeer elke snede brood met boter.
  • Draai het brood om en beleg 3 sneden brood met geraspte kaas.
  • Verdeel de partjes tomaat over de kaas en werk af met basilicum.
  • Dek af met de 3 resterende sneden brood en zorg dat de boter aan de bovenkant zit.
  • Verhit een antikleefplan op een medium vuur.
  • Leg de eerste croque in de pan en laat hem aan beide zijden mooi bruin bakken.
  • Hou de croque warm in de oven en bak de twee andere.
  • Snij de croques diagonaal door en serveer ze bij een kom verse Panera tomatensoep.
TIP:

Je kan ook andere kaas zoals gruyère, emmenthaler of bijvoorbeeld de nootachtige Nazareth gebruiken.
Vervang de tomaten door lange kerstomaatjes, die je halveert. Verminder de roostertijd naar 25 min.

Reacties