Tortellinisoep met Gelderse rookworst

Foto Cathy Van de Moortele
Het is weer voor soep. Maaltijdsoepen zijn zalig om te maken en je wordt er instant happy van. Een wandeltocht door Delhaize is voor mij altijd een bron van inspiratie en dan kom ik thuis en weet ik niet wat ik eerst wil ga maken. Heerlijk vind ik dat en zo ontstond ook deze tortellinisoep. Deze keer heb ik voor kaastortellini uit het versvak gekozen, omdat ik vandaag niet meer de tijd vind om zelf tortellini te maken, maar in deze soep komt de tortellini helemaal tot zijn recht. Voeg hem pas op het laatste toe, de tortellini hebben niet meer den 3 - 5 min nodig om te garen.
Gelderse rookworst is nog zo'n knaller in deze koude maanden. Heerlijk in stamppot, maar ook in maaltijdsoep.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gepeld en grof gesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en gesnipperd
  • 1 wortel, geschraapt en in grove brunoise gesneden
  • 1 stengel groene selder, schoongemaakt en in grove brunoise gesneden
  • 1/2 groene paprika, in grove brunoise gesneden
  • 50 ml witte wijn
  • 1 bokaal gepelde kerstomaatjes (350 ml)
  • 400 ml tomatenpassata van een goed merk
  • 750 ml kippenbouillon, heet
  • 1 korst van Parmezaanse kaas
  • peper van de molen
  • snuifje zout
  • 1 eetlepel oregano
  • 125 gr kaastortellini
  • 100 gr Gelderse rookworst, in plakjes gesneden
  • verse peterselie, grof gehakt
  • Parmezaanse kaas
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de olijfolie warm worden in een zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit de uisnippers glazig en voeg de look toe.
  • Roer de wortel, selder en paprika onder de uien en laat ze even meegaren.
  • Blus met witte wijn en roer eventuele bakrestjes los.
  • Voeg de kerstomaatjes en passata toe en breng de soep aan de kook.
  • Giet de bouillon bij de soep en verrijk de soep met de kaaskorst.
  • Kruid met peper en zout en de oregano.
  • Laat de soep 30 min garen op een medium vuur.
  • Voeg de kaastortellini en rookworst toe en gaar nog even door.
  • Werk af met verse peterselie.
  • Serveer de soep in grote kommen en geef er nog wat dikke sneden rustiek brood bij.
  • Rasp Parmezaanse kaas naar believen over je soep.
TIP:

Voeg naar believen gebroken spercieboontjes, blokjes courgette of blaadjes spinazie (naar het einde van de gaartijd) toe.
De kaaskorst geeft extra smaak aan de soep. Gooi de korsten van Parmezaanse kaas dus nooit weg, maar bewaar ze in de diepvriezer om je soepen mee te verrijken.
Ik heb gekozen voor tortellini met ricotta, maar ook tortellini met ricotta en spinazie doen het goed in deze soep.

Reacties