Tagliolini met artisjok en spinazie

Foto Cathy Van de Moortele
Wat een heerlijk gerecht als je de groenten op de voorgrond wil laten treden. Mij mag je elke dag zo'n pastagerecht voorschotelen. Ik maak vaak grotere hoeveelheden verse pasta en droog die dan op mijn pastadroogrek. Op die manier kan ik meerdere keren genieten van de pasta die hier thuis gemaakt wordt.
De artisjokken koop ik in bokalen, zodat ik die altijd voorradig heb wanneer ik zin heb in een snel-klaar-gerecht.

Wat hebben we nodig:
  • verse pasta op basis van 2 eieren en 200 gr pastabloem
  • olijfolie
  • boerenboter
  • 1 bokaal artisjok, uitgelekt en gedroogd
  • peper en zout
  • 50 ml witte wijn
  • 3 handenvol verse, jonge spinazie, gewassen en drooggezwierd, grof gehakt
  • Parmezaanse kaas
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de verse pasta volgens het recept en maak er tagliolini (smaller dan tagliatelle) van.
  • Laat wat olijfolie en boerenboter goed warm worden in een zware pan, type Le Creuset.
  • Bak de artisjokken aan beide zijden goudbruin en kruid met peper en zout.
  • Blus met de witte wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Voeg de spinazie toe en laat die slinken.
  • Kook de pasta beetgaar in ruim, gezouten water.
  • Giet de pasta af. Hou een pollepel kookvocht apart en meng die samen met de pasta door de groenten.
  • Serveer in 2 mooie kommen en werk af met Parmezaanse kaas.
TIP:

Je kan ook verse artisjokken gebruiken.

Reacties