Julekake, kerstbrood uit Noorwegen

Foto Cathy Van de Moortele
Ik weet dat niet iedereen houdt van geconfijt fruit, maar ik ben fan. Ik vind het heerlijk in madeleintjes, op zandkoekjes en in zoet brood. Dit Noorse kerstbrood is zo makkelijk om te maken en het deeg is heerlijk zacht. Ik eet dit brood liefst getoast, in dikke sneden en met echte boter erop.

Wat hebben we nodig:
  • 240 gr volle melk
  • 50 gr boerenboter
  • 55 gr water
  • 50 gr fijne griessuiker
  • 25 gr verse gist
  • 560 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • snuifje gemalen kardamom
  • 1 koffielepel zout
  • 100 gr geconfijte fruitblokjes
  • 20 gr maraschino kersen
  • 25 gr opgelegde oranjesnippers
  • scheutje melk
  • suikersneeuw ter afwerking
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de melk en laat de boter er in smelten. Koel af met het water.
  • Voeg de suiker toe en breek de gist in de melk. Los de gist op.
  • Meng de bloem met de kardamom en het zout.
  • Giet het gistpapje in de kom van de Kenwood en stort de bloem er op.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Halverwege de kneedtijd voeg je al het gedroogde fruit toe.
  • Bol het deeg op en laat het 45 min rijzen in een lichtjes ingevette komt met deksel.
  • Het deeg is nu in volume verdubbeld.
  • Ontgas het deeg en laat het 15 min rusten.
  • Bol het deeg opnieuw op (rond of langwerpig, naar keuze) en leg het in de bakvorm die je gekozen hebt.
  • Laat het deeg opnieuw verdubbelen in volume (reken hier 45 min - 60 min voor).
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 190°C.
  • Bestrijk het brood voorzichtig met wat melk (minder is beter, zodat het brood niet verbrandt).
  • Schuif het brood 40 min in de oven of tot het licht gekleurd en gaar is.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster en bestuif het met suikersneeuw.
TIP:

Ik heb mijn julekake gebakken in mijn grootste Emile Henry broodvorm. Het brood is daardoor iets minder hoog geworden. Anderhalf recept zou beter geweest zijn voor deze grote vorm.
Getoast is het brood extra lekker.
Ik had de kersen en oranjesnippers niet. Al het gedroogde fruit bestel ik bij De Notenshop.
Lijkt me ook lekker met wat hazelnoten extra door het deeg.
Suikersneeuw is bloemsuiker die gemengd is met maïzena, waardoor het niet wegsmelt. Laat het brood wel helemaal afkoelen voor je het erop stuift.

Reacties