Sherpa broodjes

Foto Cathy Van de Moortele
De nieuwste broodbakbol van Emile Henry is er gekomen om kransen broodjes mee te bakken. Ik deed dat al in mijn gewone broodbakbol, maar deze kon ik echt niet laten liggen. De krans is perfect rond, net als de broodjes. Ze zijn allemaal mooi gelijkmatig gebakken, krokant aan de buitenkant en mooi zacht van binnen. Dat effect bereik je, doordat je met een deksel op de vorm bakt.  Mijn gewone broodbakbol gebruik ik altijd in combi met heteluchtoven. Voor deze vorm gebruik ik liever de conventionele oven, omdat er aan de zijkanten luchtgaten zitten ter hoogte van de handvaten. Bij hetelucht komt hier teveel warmte binnen, waardoor de broodjes daar te donker worden. Bij conventionele oven heb je dat probleem niet.

Ik bak er niet alleen briochebroodjes in, maar ook deze Sherpa broodjes. Sherpa is een mix van Dossche Mills. Je gebruikt dit meel niet puur, maar gemengd met witte broodbloem.

Wat hebben we nodig:
  • 280 gr water
  • 300 gr Sherpa mix
  • 11 gr Bruggeman droge gist
  • 200 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 7 gr zout
  • 1 eetlepel olijfolie
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood.
  • Stort de Sherpa mix op het water, strooi de gist erover en dek af met de witte broodbloem.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Ondertussen strooi je het zout erbij en eens dat mooi opgenomen is, voeg je ook de olijfolie toe.
  • Bol het deeg op en leg het in een lichtjes ingevette kom met deksel. Zorg dat het deeg plaats genoeg heeft om te rijzen.
  • Laat het deeg 45 min rijzen onder deksel.
  • Keer de kom om en laat het deeg 5 min liggen.
  • Duw het deeg plat om het te ontgassen en bol het weer even op.
  • Weeg 8 balletjes van 60 gr af en bol ze mooi op.
  • Leg de balletjes in de holtes van de broodbakbol en zet er dan het deksel op.
  • Laat de deegballetjes 45 min rijzen. De rest van het deeg doe je weer in de lichtjes ingevette kom en zet je weg in de koelkast. Het restant van dit deeg gebruik je bij een volgend broodrecept. Het deeg zal tijd krijgen om te rijpen en op die manier extra smaak geven aan je volgend brood.
  • Ondertussen verwarm je de conventionele oven voor op 250°C.
  • Op het einde van de rijstijd, bestuif je de broodjes lichtjes met bloem.
  • Schuif de vorm met deksel 30 min in de oven.
  • Verwijder voorzichtig het deksel en laat de broodjes nog 5 min verder bakken, zodat ze nog iets meer kleur krijgen.
  • Keer de vorm om en laat de broodjes afkoelen op een rooster.
TIP:

Mijn bloem- en meelsoorten koop ik bij Wittevrongel Tuin & Dier in Eeklo. Alle soorten zijn van Dossche Mills.

Reacties