Linguine pomodoro met octopus

Foto Cathy Van de Moortele
Enkele jaren terug hadden we een Italiaanse uitwisselingsstudente in huis. Ilaria woonde in Bari, aan de kust, en vroeg regelmatig of ik voor haar "polpo" oftewel octopus kon klaarmaken. Ik had geen idee hoe ik daar moest aan beginnen of waar ik zelfs maar aan verse octopus kon komen.
Bij mijn thuislevering van Vishandel Fieret's van Sluis, zaten ook verse octopustentakels. Wat een feest! Eindelijk kon ik pasta met polpo gaan maken. Superleuk om te doen en ja hoor, Ilaria had gelijk: een topper!

Wat hebben we nodig:
  • 4 verse octopustentakels, gespoeld
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 teen look, gepeld
  • 1 Spaans pepertje, ontpit en gesnipperd
  • 1 eetlepel Taste #5 Umami
  • 185 gr passata van tomaat
  • snuifje zout
  • verse linguine, gemaakt van 1/2 recept (2 eieren en 200 gr pastabloem)
  • verse peterselie, grof gesnipperd
  • 30 gr Parmezaanse kaas, geraspt
Hoe gaan we te werk:
  • Zet een zware pot, type Le Creuset, op het vuur.
  • Leg de gewassen octopustentakels in de pot en zet het vuur op medium warmte.
  • Laat de tentakels op deze manier garen. Ze zullen zeewater loslaten bij het verwarmen en dat zal paarsrood kleuren.
  • Roer af en toe zodat de tentakels niet aan de pot blijven kleven.
  • De tentakels zijn gaar als je er met een aardappelmesje makkelijk door kan prikken.
  • Spoel de tentakels en snij ze in hapklare stukjes.
  • Ondertussen laat je de olie warm worden in een hapjespan.
  • Leg de teen look in de olie en voeg ook de Spaanse peper toe.
  • Bak de octopusstukjes even op.
  • Roer de Taste #5 Umami door de octopus, zodat hij mooi kleurt en de tomatenpuree nog meer smaak krijgt.
  • Overgiet met de passata.
  • Laat de saus mooi warm worden.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente in ruim, gezouten water.
  • Kruid de saus met een beetje zout (de octopus is al zoutig en je voegt straks ook nog Parmezaanse kaas toen).
  • Giet de pasta af en bewaar wat van het kookvocht.
  • Meng de saus met de pasta en voeg eventueel wat kookvocht toe, om het omscheppen makkelijker te maken en de saus mooi te binden.
  • Gooi de teen look weg.
  • Werk af met verse peterselie en Parmezaanse kaas.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe borden.
TIP:

Vind je geen verse octopus? In het visvak bij de supermarkt, kan je ook reeds gegaarde octopustentakels vinden. Versnijd deze en gebruik ze verder zoals in het recept.
De passata van tomaten maak ik zelf, van zongerijpte tomaten. Maar neem gerust passata van een goed merk als alternatief.
Taste #5 Umami is een van de beste tomatenpurees die ik ken. Boordevol smaak en ideaal in pastagerechten met zeevruchten of vis. Heb je deze puree niet, kies dan voor een goed merk tomatenpuree (ik koop mijn tomatenpuree altijd in een tube: doseert makkelijk en bewaart lang).

Reacties