Linguine met langoustines

Foto Cathy Van de Moortele
Na het succes van de pasta met kreeft, koos ik vandaag voor verse linguine met langoustines. Ik had een fijne shoppingvoormiddag bij Delhaize Maldegem, waar je een groot assortiment aan verse producten kan vinden. Helemaal blij en in mijn nopjes, reed ik weer huiswaarts en wist ik al wat ik zou klaarmaken. Ik heb het me niet beklaagd.

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 recept pasta, op basis van 200 gr pastabloem en 2 eieren
  • olijfolie
  • 1 teen look, gepeld en geplet
  • 1/2 Spaans pepertje, ontpit en gesnipperd
  • 8 langoustines
  • 100 ml Noilly Prat
  • 1 wortel, geschraapt en in stukken gesneden
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 grote eetlepel Taste #5 Umami
  • 1 kneep ansjovispasta
  • 240 ml passata van tomaat
  • peper en zout
  • 1 teen look, gepeld en fijngesnipperd
  • 1/2 Spaans pepertje, ontpit en gesnipperd
  • 1/2 biologische citroen, in partjes gesneden
  • verse peterselie, grof gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pasta volgens het recept en verwerk hem dan tot linguine.
  • Laat wat olijfolie goed warm worden in een grote pot.
  • Fruit de look aan met de Spaanse peper, op een zacht vuur. Ze mogen niet kleuren.
  • Draai de koppen van de langoustines en breek ze met een deegrol of vleeshamer.
  • Doe de koppen en de schalen van de langoustines in de pot en bak ze even aan.
  • Blus met de Noilly Prat en laat die voor de helft inkoken.
  • Voeg de wortel, ui, Taste #5 en ansjovispasta toe en roer goed om.
  • Overgiet met de passata van tomaat en breng aan de kook.
  • Zet het vuur wat zachter en laat de bouillon 30 min trekken.
  • Kruid met peper en zout.
  • Ondertussen zet je een hapjespan op het vuur met enkele lepels olijfolie.
  • Laat de look en het Spaans pepertje kort fruiten en voeg dan de partjes citroen toe.
  • Bak de langoustines even aan in de geurige olie.
  • Passeer de bouillon door een chinois (puntzeef) en duw er met de bolle kant van de pollepel zoveel mogelijk sappen uit.
  • Voeg de bouillon toe aan de langoustines en roer er ook de gare linguine door.
  • Schep goed om en warm nog even goed door. De pasta zal nog even doorgaren.
  • Werk af met verse peterselie en schep in 2 kommen.
TIP:

Hou wat extra langoustines achter de hand en bak die mee zonder ze te pellen. Gebruik deze als garnituur.
Je kan kiezen voor rauwe, ontdooide of gekookte langoustines. Pas de gaartijd aan naargelang je keuze.

Reacties