Pico de Gallo

Foto Cathy Van de Moortele
Heel lang geleden, was ik au pair in Portland, Oregon. Amper 20 jaar oud en nog niet echt veel gezien van de wereld. In Portland ontdekte ik de Mexicaanse keuken en ik was er meteen dol op. Wat een lekkere gerechten en niet eens zo moeilijk om zelf te maken. Koriander was mij echter onbekend en ik snapte niets van die zeepachtige smaak? Maar nu weet ik wel, dat je koriander heel verstandig moet doseren, zodat je net niet die zeepsmaak in je mond krijgt. En dan geniet je. Van deze pico de gallo bijvoorbeeld. De ideale dipsaus voor je tortilla chips. Maak deze salsa niet te lang op voorhand, om te vermijden dat hij waterig wordt door het sap in de tomaten.

Wat hebben we nodig:
  • 3 rijpe tomaten
  • verse koriander, grof gehakt
  • 1/4 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 pijpajuintje, schoongemaakt en gesnipperd
  • 1/2 groene chilipeper, ontpit en in ringetjes gesneden
  • 1/4 Spaans pepertje, ontpit en fijngesnipperd
  • snuif grof zout
  • het sap van 1 limoen
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de tomaten in vier. 
  • Verwijder de pitjes en het natte gedeelte. 
  • Snij de tomaten in kleine blokjes en doe ze in een kom.
  • Meng de tomaten met de koriander, ui, pijpajuin, groene en rode peper.
  • Kruid met grof zout en limoensap.
  • Serveer meteen.
TIP:

Serveer bij elke Mexicaanse maaltijd, naast guacamole en zure room.

Reacties