Ravioli met pompoen en ricotta

Het gure weer, de striemende regen, koude wind: het herfstweer is niets voor mij. Maar ik hou wel
Foto Cathy Van de Moortele
van de vallende bladeren, de prachtige kleurschakeringen, boschampignons en pompoenen. Je kan nooit genoeg pompoenen in huis halen. Vandaag maken we een pompoenvulling voor ravioli. Zo lekker, zo geurig en gekruid. Ideaal in dit herfstseizoen.

Wat hebben we nodig:
  • 400 gr geroosterde butternut
  • 125 gr ricotta
  • peper van de molen
  • fleur du sel
  • verse nootmuskaat
  • verse pasta van 5 eieren en 500 gr pastabloem
Hoe gaan we te werk:
  • Verwijder de schil van de butternut en doe het vruchtvlees in de keukenrobot. Mix glad.
  • Voeg de ricotta toe en mix tot een romig geheel.
  • Kruid met peper, zout en verse nootmuskaat. Kruid voldoende, want door het garen in water, verliest de vulling smaak.
  • Rol het pastadeeg uit tot pastavellen en schep er hoopjes pompoenvulling op.
  • Dek af met een tweede pastavel en zorg dat er geen lucht in je ravioli zit.
  • Snij de ravioli uit met een uitstekertje.
  • Laat de ravioli "drogen" op een bakplaat met pastabloem.
  • Foto Cathy Van de Moortele
  • Vries de ravioli in of kook ze meteen gaar in ruim, gezouten water.
TIP:

Lekker met gebruinde salieboter, getoaste pompoenpitten en pancetta of gebruinde salieboter, getoaste amandelen en Parmezaanse krullen.
Ik gebruik een klein vormpje om de vulling extra aan te duwen, zonder door te snijden (ik gebruik hiervoor de botte kant). Met dit vormpje duw ik de twee pastavellen goed op elkaar, zodat de vulling niet weg kan en met een iets groter, gekarteld vormpje, snij ik de ravioli dan uit.
Roosteren van de butternut: verwarm de oven voor op 200°C. Besprenkel de bakplaat met wat olijfolie. Snij de butternut in stukken en verwijder de pitten. Leg de butternutstukken op de bakplaat en besprenkel ze met olijfolie. Kruid met wat garam masala. Rooster de butternut 20 - 30 min of tot ze gaar zijn.

Reacties