Drienotenbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Brood bakken is zo'n fijne hobby. Ik kan er wel een hele dag over praten. Het kneden, het laten rijzen, de geur die uit de oven komt, het aansnijden om de binnenkant te zien, het proeven van het kontje met wat echte boter... Eens je gewend bent aan zelfgebakken brood, zal je niet vaak meer brood kopen. In dit brood zitten drie soorten noten: pecannoten, walnoten en cashews. Heerlijk bij een kaasschotel of met charcuterie en een kom verse soep.
Dit is een recept voor een zeer groot brood. Emile Henry heeft nu naast de broodbakbol, de baguettesvorm en de rechthoekige broodbakpan, deze nieuwe lange broodbakpan, waarin je supergrote broden kunt bakken. Ik ben heel blij met deze nieuwkomer!

Wat hebben we nodig:
  • 570 gr water
  • 30 gr verse gist
  • 550 gr Mistral bloem (witte broodbloem)
  • 135 gr havermout, fijngemalen in de keukenrobot
  • 130 gr Farine de Meule
  • 20 gr zout
  • 30 gr broodverbeteraar
  • 80 gr pecannoten
  • 80 gr walnoten
  • 80 gr cashews, ongezouten
Hoe gaan we te werk:
  • Vet de onderste kom van de langwerpige vorm lichtjes in met olie en bestuif hem met bloem. Tik overtollige bloem uit de vorm.
  • Doe het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het water en los hem op.
  • Voeg de drie bloemsoorten toe en laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Voeg het zout toe van zodra het water is opgenomen.
  • Voeg ook de broodverbeteraar toe.
  • Van zodra het deeg goed gekneed is, mag je de noten toevoegen.
  • Laat het deeg 20 min rusten onder een handdoek.
  • Bol het deeg mooi op en laat het nog 25 min rusten onder een handdoek.
  • Ontgas het deeg en rol het uit tot een rechthoek.
  • Rol het deeg mooi op en leg het in de onderste kom van de langwerpige vorm. Dek af met het deksel. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Laat het brood 45 min rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Verwijder het deksel en bestuif het brood met wat bloem. Wrijf die voorzichtig open met je hand. Snij het brood in met een lame of grignette. Zet het deksel weer op de kom.
  • Bak het brood 35 min met deksel en daarna nog 8 min zonder deksel.
  • Haal de vorm uit de oven en keer hem om: het brood valt er zo uit.
  • Laat het brood helemaal afkoelen op een rooster, voor je het aansnijdt.
TIP:

Alle broodvormen van Emile Henry zijn keramische vormen. De vormen zorgen voor lekker krokant brood met een dunne korst en zacht kruim, doordat er stoom gecreëerd wordt in de vormen.
Je hoeft de havermout niet fijn te malen als je dat niet wilt.
De Mistral en Farine de Meule zijn producten van Dossche Mills uit Deinze.

Reacties

Anoniem zei…
Een heel mooi brood, Cathy. Ik heb de broodbakvormen van EH van 24 cm. Ben nog aan het stoeien met het vochtpercentage en de hoeveelheid deeg voor in deze vormen. Welk % aan vocht voeg jij toe aan het deeg voor in deze vormen, want ik heb het idee dat de broden vochtiger worden als dat ze gebakken worden in gewone, open vormen. Hoeveel deeg gebruik jij in de vorm van 24 cm? Bedankt alvast voor je reactie.
Anoniem zei…
Cathy, Waar koop je deze grote, rechthoekige broodbakpan van Emile Henry en mag ik vragen naar de prijs hiervan? Bedankt alvast voor je reactie. M.vr.gr. Ellen
Dag Ellen, ik heb deze pan gekocht via deze website: https://www.tompress.com/A-10005472-exclu-moule-a-grand-pain-en-ceramique-rouge-grand-cru-emile-henry.aspx

Groetjes,

Cathy
Hallo
ik had je vraag blijkbaar gemist.
Voor de rechthoekige EH vorm, gebruik ik 500 gr bloem, 290 gr water, 12 gr verse gist, 8 gr zout en 15 gr broodverbeteraar (facultatief).

Groetjes,

Cathy
Anoniem zei…
Dank je wel, Cathy. Tot hoever laat jij het deeg rijzen in de rechthoekige broodbakvorm net voordat het de oven ingaat? Ik zou dit heel graag willen weten, dan kan ik met ieder ander recept (800 gram deeg) hier rekening mee houden. Heb jij van dat moment toevallig ooit een foto gemaakt?
Hey
de volgende keer zal ik een foto maken van de verschillende stadia bij het bakken in de rechthoekige vorm. Volg je mijn pagina op Facebook? Daar zullen de foto's op komen.

Groetjes,

Cathy
Anoniem zei…
Dat zou heel fijn zijn, Cathy. Ik ga je volgen op je FB. Als je eenmaal weet tot hoever het deegstuk van 800/900 gram moet rijzen, dan mislukt er denk ik niet veel meer.