Chocolate chip muffins

Foto Cathy Van de Moortele
Het is heel lang geleden dat ik nog eens chocolate chip muffins gemaakt heb. Toen ik in Amerika woonde - ik heb een jaar in Amerika als au pair gewerkt - maakte ik ze wel vaker. Ik ga me herpakken en weer eens wat vaker muffins bakken.
Deze muffins zijn zo lekker! De buitenkant is mooi krokant en ze zijn smeuïg en fluffy vanbinnen. Eet ze als ze net uit de oven komen en bewaar de rest in een doos. Warm ze 30 sec op in de microgolf en ze zijn weer kraakvers.
Zorg dat je het beslag echt niet langer mengt dan nodig: te lang mengen zorgt voor taaie muffins en dat wil je niet. Je wilt een fluffy en luchtige muffin. Gewoon omscheppen en klaar! Geen mixer deze keer.

Wat hebben we nodig:
  • 60 gr boter, gesmolten en lichtjes afgekoeld
  • 50 gr neutrale olie
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 1 ei + 1 eiwit
  • 1 1/2 koffielepel vanille extract
  • 120 gr karnemelk
  • 220 gr patisseriebloem
  • 8 gr bakpoeder
  • 5 gr maïzena
  • snuifje zout
  • 175 gr chocolate chips
  • Zweedse parelsuikertjes
  • extra chocolate chips
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 220°C. Gebruik silicone muffinvormen en leg er naar wens een papieren muffinvormpje in.
  • Met een garde meng je de boter met de olie.
  • Klop de suiker goed los met de vetstof. 
  • Klop het ei en het eiwit door het beslag en voeg de vanille toe.
  • Giet de karnemelk bij het beslag en klop een laatste keer goed op.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder, de maïzena en het zout.
  • Voeg de helft van de droge ingrediënten toe aan het beslag en schep om met een spatel.
  • Meng de chocolate chips met de rest van de bloem en schep ook dit door het beslag.
  • Laat het beslag 15 min rusten.
  • Weeg je beslag af en deel het door 9 (ik had 95 gr beslag per muffinvorm).
  • Weeg elke muffin af en schep het beslag in de vormpjes.
  • Strooi parelsuikertjes over elke muffin en strooi er daarna nog extra chocolate chips over.
  • Bak de muffins 8 min op 220°C en laat de temperatuur dan zakken naar 180°C.
  • Bak de muffins nog 14 min tot ze mooi gekleurd en gaar zijn. 
TIP:

Je kan ook decorsuiker gebruiken ipv Zweedse parelsuikertjes.
De karnemelk maakt de muffins luchtiger dan dat je gewone melk zou gebruiken. Van de rest van de karnemelk maak je ontbijtpannenkoekjes.




Reacties