Appelflappen

Foto Cathy Van de Moortele
Al sinds ik kind was, eet ik graag appelflappen, zeker als ze dagvers zijn. Bladerdeeg hoort vers te zijn en hoe kan dat beter dan dat je zelf je appelflappen maakt?  Het bladerdeeg koop ik diepgevroren in grote rechthoeken en gebruik ik voor allerlei doeleinden. Deze keer voor appelflappen dus. Mijn inspiratie haalde ik uit het Belgisch Bakboek van Stefan Elias, een boek dat thuishoort onder je kerstboom en daarna in de keuken.

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr vers gemaakte appelmoes
  • 1 vel diepvriesbladerdeeg van 30 x 40 cm en 2.5 mm dikte
  • 1 ei, losgeklopt
  • 30 gr water
  • 30 gr fijne griessuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de appelmoes al daags voordien, zodat hij goed kan afkoelen en wat kan opstijven:
  • Snij hiervoor 4 - 5 geschilde Boskoop appels in gelijke stukken en doe ze in een microgolfbestendige kom. Voeg 1 - 2 eetlepels water toe en gaar de appelstukken in 10 min. Roer om en laat afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Laat het bladerdeeg 10 min ontdooien op een bakplaat met bakpapier.
  • Snij 4 cirkels van 15 cm diameter uit het deeg. Leg restanten deeg op elkaar (kneed het deeg niet!) en rol ze opnieuw uit tot een dikte van 2.5 mm. Snij nog 1 cirkel uit en leg de cirkels deeg op de bakplaat met bakpapier.
  • Prik alle deegcirkels in met een vork.
  • Klop het ei nog eens goed los en smeer er de randjes van cirkels mee in.
  • Schep op elke deegcirkel een eetlepel appelmoes (zo'n 40 gr per flap) en vouw de cirkel dicht.
  • Druk de naden goed aan.
  • Bestrijk de bovenkant van de flappen met losgeklopt ei.
  • Duw je wijsvinger meerdere keren in rand van het deeg zodat je een gegolfde rand bekomt.
  • Met een scherp mesje maak je enkele sneetjes in de bovenkant van de flappen, zodat hete stoom weg kan.
  • Bak de flappen 25 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Maak ondertussen de suikersiroop door het water met de suiker kort op te koken. 
  • Met een borsteltje smeer je de appelflappen in met suikersiroop, van zodra ze uit de oven komen.
  • Laat de appelflappen helemaal afkoelen op een rooster.
TIP:

Je kan de appelflappen ook bestrooien met grove decorsuiker voor ze de oven ingaan.
Ik zoet mijn appelmoes niet, daar de Boskoop appelen zoet genoeg zijn. Je kan je appelmoes ook verrijken met kaneel en/of rozijntjes. Dit is een eenvoudige, maar zeer lekkere versie.
Soms doe ik wat citroensap of vanille extract bij de appelmoes, voor een andere smaak.

Reacties