Traag gegaarde curry van kip

Foto Cathy Van de Moortele
Al enkele jaren wissel ik recepten uit met Stef van Ons Kookboek. Stef woont in Maleisië en weet superveel te vertellen over de plaatselijke keuken en gewoonten. Toen hij me het recept voor deze curry van kip doorspeelde, moest ik het gewoon proberen. Het klonk supergoed en ik kan zeggen dat het ook zo smaakte. Ik heb de kip in de oven op 110°C helemaal zacht laten worden en geserveerd met chapati en linzen, wortel en gebakken bloemkool. Een aanrader! Comme d'habitude heb ik het recept als leidraad gevolgd maar niet klakkeloos overgenomen. Dit is mijn eigen versie.

Wat hebben we nodig:
  • 6 kippenbillen
  • 1 grote ui, gepeld en grof gehakt
  • 3 tenen look, gepeld
  • 1 stukje gember, geschild
  • 1/2 koffielepel kurkuma
  • peper van de molen
  • zout naar smaak
  • 2 koffielepels koriander
  • zeste van 1/4 citroen
  • 1 blik kokosmelk (400 ml) of gewone culinaire room
  • 250 ml water
  • 2 koffielepels bruine (riet)suiker
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 110°C.
  • Leg de kippenbillen in een zware pot, type Le Creuset. 
  • Mix de ui met de look en de gember in een blendertje tot een dikke pasta.
  • Bedek de kip met de gemberpasta en bestrooi met kurkuma, peper en zout, koriander en citroenzeste.
  • Giet de kokosmelk en het water bij de kip en breng ze aan de kook.
  • Zet het deksel op de pot en gaar de kip verder in de oven, tot ze bijna van het been valt (enkele uren).
  • Haal de kip uit de pot en vet de billen lichtjes in met olie.
  • Laat de kippenbillen mooi kleuren onder de grill, zodat het vel knapperig wordt. Grill ook de andere kant.
  • Laat de currysaus ondertussen mooi indikken op een hoog vuur.
  • Serveer de kippenbillen zoals ze zijn met de saus of pluk het vlees van de botten en meng ze onder de saus.
TIP:

Deze kip wordt botermals en krijgt een heel zachte structuur.

Reacties