Smeuïge bonenburger met Légumaise

Foto Cathy Van de Moortele
Wat doe je als je alleen thuis bent en geen brood genoeg hebt voor je lunch? Dan ga je op zoek in je voorraadkast. Ik heb niet zoveel blikken in mijn voorraadkast staan, omdat ik zoveel mogelijk alles vers maak, maar er staan uiteraard wel blikken tomatenpuree, gepelde tomaten, artisjokken, linzen en bonen. Veel bonen. Witte bonen, zwarte bonen, rode bonen, bruine bonen en helemaal achteraan vond ik ook een blik refried beans. Ze brachten me terug in de tijd, terug naar Portland, Oregon in de US, waar ik een jaar als au pair doorbracht. Daar proefde ik voor het eerst refried beans. Het zag er niet uit... Toen we het blik openden, dachten we aan kattenvoer, ook al rook het best lekker. Ik vind ze hier niet zo vaak in de rekken, maar wanneer ik in Nederland ben, neem ik steevast een paar blikken mee.
Ik heb er deze heerlijke bonenburgers van gemaakt: refried beans met witte bonen. Smeuïg van binnen, krokant van buiten. Het duurde niet lang voor er een gele paprika onder de grill lag te kleuren. Die zou het perfect doen bij de burger en het sausje dat ik ook voorzien had: gele paprika/citroen Légumaise. Légumaise maakt een reeks groentesausjes, die je zowel warm als koud kan gebruiken. Ze zitten boordevol groentjes en ze zijn een mooi alternatief voor de vettere mayonaise die we meestal gebruiken. Geen bewaarmiddelen, geen kleurstoffen, geen smaakversterkers: 100% groenten. Nice!

Wat hebben we nodig:
  • 1 gele paprika, ontpit en in 4 gesneden
  • vetstof
  • 1 sjalot, gepeld en in stukken gesneden
  • 1 teen look, gepeld
  • vetstof
  • 1 blik witte bonen, gespoeld en uitgelekt
  • 1 blik refried beans
  • 1 eetlepel citroensap
  • peper en zout
  • 1 ei
  • 100 gr paneermeel
  • vers koriander, gesnipperd
  • raketsla
  • pijpajuintjes, gesnipperd
  • Légumaise gele paprika/citroen
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de grill voor. Leg een rooster op een bakplaat.
  • Doe de paprika in een plastic zakje. Giet er 1 eetlepel olie bij en "kneed" het zakje, zodat alle paprikastukken een laagje olie krijgen.
  • Leg de stukken paprika onder de grill en laat ze aan beide zijden roosteren tot ze zwartgeblakerd zijn.
  • Breng de geroosterde paprika's onmiddellijk over in een plastic zakje en sluit het zakje. Laat de paprika's een half uurtje afkoelen in het zakje. Je kan ze nu makkelijk pellen.
  • Snij de sjalot en look heel fijn.
  • Verwarm wat olie in een pannetje. Fruit de sjalot en look aan tot ze hun aroma vrijgeven.
  • Mix de witte bonen met de refried beans. Voeg de gefruite sjalot/look toe, samen met het citroensap. 
  • Kruid met peper en zout.
  • Meng deze vulling met het ei en het paneermeel, zodat de massa steviger wordt en je er straks burgers kan van maken.
  • Werk af met verse koriander naar smaak.
  • Verdeel de vulling in 6 gelijke delen (140 gr per burger) en vorm er burgers van. 
  • Dek de burgers af en laat ze opstijven in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Laat wat vetstof smelten in een pan. Bak de burgers krokant aan beide kanten. De binnenkant hoeft niet te garen maar moet wel warm worden. Zet daarom de burgers nog 10 min in de oven.
  • Leg een handvol raketsla op je bord en schik daarop een burger.
  • Werk af met geroosterde paprika, légumaise, verse koriander en pijpajuin. Geef nog wat extra légumaise erbij.
TIP:

De burgers kan je invriezen op een met bakpapier beklede bakplaat. Eens bevroren, breng je ze over in diepvrieszakjes. Vergeet de datum niet te noteren.
Ik heb mijn hamburgerpers van Tupperware gebruik om deze burgers mooi gelijk te vormen. Maak je burgers niet te dik, of je krijgt ze niet warm van binnen.
De sausjes van Légumaise zijn te verkrijgen bij oa GB, Carrefour, Exki, sommige traiteurs/slagers, ..

Reacties