Karnemelkpap met havermout en appeltjes

Foto Cathy Van de Moortele
Thuiskomen in de vrieskou na een lange werkdag en jezelf opwarmen met een dampende kom karnemelkpap met havermout en appeltjes. Dang! Het moet zeker 30 jaar geleden zijn dat ik dit nog gegeten heb. Geen idee waar dit nu plots vandaan kwam, maar ik moest het gewoon hebben. Gelukkig heb ik altijd genoeg voorraad in mijn mini-Delhaize om te maken waar ik ook maar zin in heb. Nog geen 10 min zat ik voldaan op de bank, met mijn kom karnemelkpap..

Wat hebben we nodig:
  • 400 ml karnemelk, ongezoet, op kamertemperatuur
  • 40 gr havermout
  • 1 appel, geschild en van het klokhuis ontdaan
  • kaneel
  • vloeibare zoetstof naar smaak
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de karnemelk met de havermout. 
  • Snij de appel in blokjes en voeg hem toe aan de karnemelk.
  • Breng de havermout aan de kook.
  • Eens aan de kook, zet je het vuur wat minder en laat je de karnemelk pruttelen tot de havermout zacht is.
  • Zoet af met zoetstof.
  • Giet de havermout in een mooi kommetje en laat hem nog even staan. De havermoutpap zal indikken bij het afkoelen.
  • Eet de havermoutpap lauwwarm.
TIP:

Karnemelkpap is niet zo dik als vanillepap. Je moet hem nog net kunnen "slurpen".
Ik maak hem liefst klaar in de microgolfoven en reken daar 8 min voor op volle kracht.
Karnemelk heeft de neiging te schiften tijdens het verhitten. Je kan dat voorkomen door eerst een beetje karnemelk te mengen met bloem en dat al te beginnen verhitten. Voeg steeds meer karnemelk toe.

Reacties