Chocolade chocolate chip cookies

Foto Cathy Van de Moortele
Niet meer weg te denken uit Amerika. Na het bestellen van mijn extra koekjesplaten bij Kookpunt, moest ik meteen deze chocolade chocolate chip cookies bakken. Ze stonden op het kartonnen omhulsel van de platen en ze smeekten om gebakken te worden. Daar ik altijd alle ingrediënten in huis heb, mocht dat me niet weerhouden. Amerikaanse recepten maken gebruik van cups & spoons, die ik dan ook in alle kleuren en materialen in huis heb. Om het voor jullie makkelijker te maken, meet ik die dan af in grammen en ml, zodat ook de volgers zonder cups & spoons aan het bakken kunnen slaan.

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr boter, op kamertemperatuur
  • 235 gr kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 2 koffielepels vanille extract
  • 280 gr patisseriebloem
  • 75 gr pure cacao
  • 3/4 koffielepel natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • 350 gr chocolate chips
  • 50 gr pecan- of walnoten, gehakt (optioneel)
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 175°C. 
  • Mix de boter met de suiker.
  • Voeg de eieren een voor een toe en mix tot een luchtig geheel.
  • Voeg het vanille extract toe.
  • Meng de droge ingrediënten: bloem, cacao, natriumbicarbonaat en zout. 
  • Meng de droge ingrediënten door de natte.
  • Spatel de chocolate chips en de noten door het beslag.
  • Schep hoopjes beslag op de niet-ingevette bakplaten. Bak de koekjes 8 - 10 min.
  • Laat de koekjes 10 min afkoelen op de bakplaten en breng ze dan over op roosters om helemaal af te koelen.
TIP:

Ik gebruik cookie scoops om gelijke hoeveelheden deeg te kunnen scheppen. Je kan ook het deeg afwegen. Neem dan zo'n 25 gr deeg per koekje.
Liever geen noten in je koekjes? Dan laat je ze gewoon weg.
Dit recept is voldoende voor heel veel koekjes.
Je kan de hoopjes deeg ook op een plaat invriezen en dan afbakken wanneer je dat wenst. Eens bevroren, kan je ze van de plaat halen en in een ziploc zakje bevroren bewaren. Vergeet niet te noteren welk koekje in het zakje zit.

Reacties

Unknown zei…
Heerlijk recept Cathy!