Tomatensaus met spekjes

Foto Cathy Van de Moortele
Dit is zo'n basissaus die kan dienen voor zoveel verschillende gerechten: over pasta, bij gehaktballetjes of gevulde courgette, in combinatie met aubergine en Griekse rijst of zelfs op een croque monsieur. Maak er meteen een grote portie van en vries ze in porties in. Als basis op een pizza lijkt me dit ook heerlijk!
Dit soort recepten maak ik klaar rond 22:00, als er niets op TV is en mijn hoofd op hol slaat...

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr spekreepjes
  • vetstof
  • 1 grote ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • 2 wortels, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • oregano
  • zacht paprikapoeder
  • enkele druppels tabasco
  • peper en zout
  • 1 eetlepel vloeiende bloem
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 500 ml water, heet
  • 1 blokje kippenbouillon
  • verse peterselie, fijngesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Bak de spekreepjes aan in een antikleefpan. Ik gebruik hiervoor mijn tarte tatin pan van Le Creuset.
  • Haal de spekjes uit de pan en laat ze uitlekken in een kommetje met een velletje huishoudrol.
  • Voeg wat vetstof toe aan de pan en fruit de ui glazig.
  • De look en wortelblokjes mogen bij de ui.
  • Kruid met oregano, paprikapoeder, tabasco, peper en zout. 
  • Strooi de bloem over de groentjes en roer goed om. Dit zal je saus indikken.
  • Roer de tomatenpuree door de groentjes en leng af met het hete water.
  • Verkruimel het bouillonblokje over de saus en meng nog eens door.
  • Laat de saus op een laag vuur een half uurtje pruttelen en roer af en toe door.
  • Voeg wat extra water toe als de saus te droog dreigt te worden.
  • Werk af met verse peterselie.
TIP:

Ik heb gehaktballetjes gebakken en deze geserveerd bij de saus met aardappelpuree. Elke man zou hier toch blij van worden? Die van mij alvast wel.
Je kan de saus ook fijn malen met een staafmixer. Ik vind dat zonde want het visueel aspect met de kleine blokjes groenten is super.
Heb je graag meer pit in je saus? Gebruik dan kleine blokjes chorizo ipv het spek.

Reacties