Tomaten/groentensoep met lettertjes

Foto Cathy Van de Moortele
Ik ben niet meteen de grootste soepeter, maar als ik soep eet, wil ik wel dat ze boordevol groentjes zit. Liefst van al zou ik daar dan wat knapperig, vers stokbrood met echte boter bij eten.. Deze keer heb ik de soep afgewerkt met "lettertjes", zoals ik deze vermicelli noem. Ze doen me denken aan mijn opa, die ons soms groentensoep met lettertjes voorschotelde.

Wat hebben we nodig:
  • vetstof
  • 1 stengel selder, in fijne brunoise gesneden
  • 1/2 prei, groen met wit samen, fijngesneden
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 l bouillon van soepvlees, heet
  • 40 gr lettertjes vermicelli
  • 1/2 brik passata van tomaten (250 ml)
  • peper en zout
  • verse peterselie, fijngesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Laat wat vetstof smelten in een grote pot.
  • Fruit de selder aan met de prei, ui en wortel. De groenten mogen niet kleuren.
  • Overgiet de groentjes met bouillon.
  • Breng de soep aan de kook en verminder dan de warmte.
  • Laat de soep garen onder deksel tot de groentjes al dente zijn.
  • Voeg de vermicelli toe en laat die nog even meekoken.
  • Giet de passata bij de soep. Laat ze nog even doorwarmen en kruid af met peper en zout.
  • Werk af met verse peterselie.
TIP:

Ik heb mijn groentjes graag beetgaar. Aan jou de keuze natuurlijk om ze nog wat langer te garen.

Reacties