Spaghetti courgette en spek

Foto Cathy Van de Moortele
Als ik alleen thuis ben, maak ik graag een snelle maaltijd klaar. Vaak kom ik dan uit op pasta (niet vers gemaakt) met wat ik nog in mijn koelkast heb. Deze keer had ik nog een stukje courgette en een half pakje spekblokjes over. Meteen goed voor de geboorte van dit gerecht voor één persoon!

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr spaghetti
  • zout
  • olie
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teentje look, gepeld en fijngesnipperd
  • 125 gr gerookte spekblokjes
  • 1/5 courgette, in fijne brunoise gesneden
  • Parmezaanse kaas
  • chili olie
Hoe gaan we te werk:
  • Kook de spaghetti al dente in ruim, gezouten water.
  • Laat ondertussen wat olie verhitten in een grote, zware pan, type Le Creuset. 
  • Fruit het uitje glazig en voeg de look en het spek toe. Laat alles meebakken zonder het kleur te geven.
  • Strooi de courgetteblokjes in de pan en laat ze kort meegaren.
  • Gebruik een tang om de spaghetti uit het water te halen en toe te voegen aan de andere ingrediënten. Meng alles goed door elkaar. Voeg eventueel nog wat van het kookwater toe, om het gerecht te binden.
  • Rasp kaas naar believen over je gerecht en kruid af met wat chili olie.
TIP:

Je kan ook nog een klontje boter door de pasta roeren, net voor het opdienen, zodat hij mooi blinkt.

Reacties