Pizza artisjok

Ik koop ze niet altijd vers, die artisjokken en al zeker niet als ik er pizza wil van maken. Verse artisjokken vragen toch wel wat voorbereiding, die ik niet heb als ik pizza maak. Maar de bokaaltjes met artisjokken zijn ideaal voor dit recept. Met ham, mozzarella,.. Artisjokken zijn prachtig om te zien en ze maken van elke pizza iets bijzonders. Doordat je ze eerst opbakt in wat boter, krijgen ze extra smaak. Ik heb Italiaanse gekookte prosciutto gekozen, fijn gesneden en de vetrandjes verwijderd alvorens ze tussen de artisjokken gelegd werden.

Wat hebben we nodig:
  • 1x recept pizzadeeg
  • 80 gr mozzarella, geraspt
  • 50 gr ham, in stukjes gesneden
  • 1 bokaal artisjokken, uitgelekt en even opgebakken in wat boter
  • passata van tomaten
  • oregano
  • olie
Hoe gaan we te werk:
  • Maak het pizzadeeg volgens het recept.
  • Verwarm de oven voor op 250°C.
  • Maak een grote pizza van het deeg, door het deeg meteen in een rechthoekig bakblik te leggen in met je vingers open te spreiden tot het hele bakblik bedekt is met deeg.
  • Besmeer de bodem met een dun laagje passata.
  • Verdeel de kaas over de passata.
  • Strooi de plakjes ham over de kaas, afgewisseld met artisjokken.
  • Bestrooi de pizza met oregano.
  • Besprenkel de pizza met wat olie.
  • Foto's Eva Joos
  • Bak de pizza 15 min of tot hij mooi gekleurd is.
TIP:

Een teveel aan pizzadeeg kan je altijd invriezen of je maakt er breadsticks van, bestrooid met Parmezaanse kaas voor ze de oven in gaan.

Reacties