Gekookte en gebakken kozakken

Ik zei vroeger altijd dat ik niet hield van aardappelen. Ik had het dan wel over warme, gekookte aardappelen. Die kunnen me nog steeds niet bekoren. Maar zowat alle andere aardappelbereidingen zijn hier al de revue gepasseerd. Mijn laatste stokpaardje: gekookte en gebakken kozakken.. Kies voor kleine, rode aardappeltjes. Je hoeft ze niet te schillen en ze zijn perfect in dit bijgerecht.

Wat hebben we nodig:
  • 12 kleine, rode aardappeltjes, gewassen
  • peper en zout
  • olie
  • Parmezaanse kaas, fijngeraspt
  • verse peterselie, fijngesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Kook de aardappelen gaar in ruim, gezouten water.
  • Verwarm de oven voor op 230°C.
  • Giet de aardappelen af.
  • Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie.
  • Leg de aardappelen op de plaat en laat ze 10 min afkoelen.
  • Duw de aardappelen voorzichtig plat met een pureerstaaf, zodat ze gebroken zijn, maar toch niet helemaal uit elkaar vallen.
  • Kruid de aardappelen met peper en zout en besprenkel ze met wat olie.
  • Bak de aardappelen 10 min tot de onderkanten krokant en lichtbruin zijn.
  • Draai de aardappelen om, kruid opnieuw met peper en zout en besprenkel ook deze kant met wat olie.
  • Laat de aardappelen nog 10 min bakken.
  • Meng de kaas met de peterselie en strooi die over de aardappelen. Laat ze nog 2 - 3 min in de oven verder bakken tot de kaas gesmolten is.
TIP:

Lekker bij gegrild vlees.

Reacties