Noorse lammelapskaus aka Noorse hutsepot met lamsvlees

Foto Cathy Van de Moortele
Ik wist niet goed wat ik er moest van nadenken, toen Isak me vroeg of ik Noorse lamsstoofpot kon klaarmaken. Hij had er duidelijk zin in en hij toonde me spontaan een recept. Ik vond het alleszins heel erg lijken op onze Vlaamse hutsepot, ware het niet dat de groenten een beetje anders zijn. Het principe blijft hetzelfde: stoofpot, aardappelen, groenten, vlees, lange gaartijd. Voor stoofpotjes gebruik ik graag de Creuset in de oven ofwel de slowcooker. Daar stoofpotjes best de volgende dag heropgewarmd worden, koos ik deze keer voor de slowcooker. Zo kreeg de lammelapskaus de hele nacht de tijd om te garen...
Een blij gezicht = een blije kok.

Wat hebben we nodig:
  • 4 aardappelen, geschild en in 4 stukken gesneden
  • 2 wortels, geschraapt en in 5 stukken gesneden
  • 1/4 knolselder, geschild en in blokjes gesneden
  • 2 - 3 rapen, geschild en in 4 stukken gesneden
  • 2 grote uien, gepeld en in 4 gesneden
  • 1 pastinaak, geschild en in stukken gesneden
  • 1 lamsschouder, ontbeend en in gelijke stukken gesneden
  • peper en zout
  • thijm 
  • 2 laurierblaadjes
  • Foto Cathy Van de Moortele
  • bouillon
Hoe gaan we te werk:
  • Doe alle groenten samen in de slowcooker. 
  • Verdeer het vlees over de groenten.
  • Kruid met peper en zout en gedroogde thijm.
  • Voeg de laurierblaadjes toe.
  • Overgiet het stoofpotje met bouillon en zet de slowcooker 8u op LOW of 4 - 6u op HIGH.
TIP:

Je kan ook varkensvlees gebruiken, maar in Noorwegen eten ze dit gerecht liefst met lamsvlees.
Je kiest zelf of je de lammelapskaus zo laat, of dat je hem stampt met een pureestamper.

Reacties