Quiche met verse zalm en broccoli

Foto Cathy Van de Moortele
Het is fijn dat ik op mijn werk mag koken voor het gezin van de werkgever. Ze laten me behoorlijk vrij in wat ik klaarmaak. Zij zorgen voor ingrediënten, ik mag mijn creativiteit laten werken. Deze keer koos ik voor een quiche met verse zalm en broccoli. Altijd een geslaagde combinatie.

Wat hebben we nodig:
  • 1 rol bladerdeeg
  • vetstof
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 broccoli, in roosjes verdeeld
  • 1 zalmmoot zonder vel
  • visbouillon
  • 100 gr Emmenthaler, geraspt
  • 4 eieren
  • 80 ml room
  • 80 ml melk
  • peper en zout
  • verse nootmuskaat, gemalen
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Rol het bladerdeeg uit en leg het met bakpapier in een quichevorm.
  • Prik het bladerdeeg in met een vork op verschillende plaatsen. Leg een tweede vel bakpapier op het bladerdeeg en verzwaar het met bakparels of losse rijst.
  • Bak het bladerdeeg 10 min blind.
  • Verhit wat vetstof in een pannetje en fruit het sjalotje glazig. Laat het niet kleuren. Laat het sjalotje afkoelen.
  • Stoom de broccoliroosjes gaar.
  • Stoom de zalm gaar boven de visbouillon.
  • Haal het bladerdeeg uit de oven en verwijder voorzichtig het bakpapier met de bakparels. Let op dat je je niet verbrandt;
  • Verdeel de sjalotjes over het bladerdeeg en strooi er de kaas over.
  • Klop de eieren los met de room en de melk. Kruid met peper en zout en nootmuskaat.
  • Verdeel de broccoli over de kaas.
  • Gebruik een vork om de zalm in stukken te delen. Maak de stukjes niet te klein.
  • Strooi de zalm tussen de broccoli en overgiet met het eiermengsel.
  • Bak de quiche 30 min. Zet de oven uit en laat de quiche er nog 10 min in staan.
TIP:

Je kan de quiche zowel warm als koud eten.

Reacties