Kaaskoekjes

Foto Cathy Van de Moortele
Eén van mijn tantes was getrouwd met een Fransman en hij - mijn dooppeter - was gek op kaaskoekjes. Telkens wij er op bezoek gingen, kwamen die kaaskoekjes uit de kast. Meestal waren dat rolletjes met een kaasvulling die nogal sterk smaakte. Ik was er niet zo tuk op. Nochtans ben ik echt wel een fan van koekjes en van kaas. Dat moest toch anders kunnen?
Deze kaaskoekjes lijken in de verste verte niet op de kaasrolletjes die wij o zo vaak voorgeschoteld kregen. Je doet er namelijk zelf in wat jij lekker vindt. Mooie deal toch? Hou je van pit of niet: dit koekje is top! Het is lekker crunchy door de Rice Krispies en de kaas maakt het helemaal af.

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr boter, op kamertemperatuur
  • 225 Emmenthaler, geraspt
  • 85 gr patisseriebloem
  • snuifje pittige kruiden naar smaak
  • 35 gr Rice Krispies
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 175°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Klop de boter met de kaas tot ze goed gemengd is.
  • Voeg de bloem, peper en zout toe en meng alles tot een kruimelig geheel.
  • Voeg de Rice Krispies toe en meng voorzichtig, zodat je de ontbijtgranen niet helemaal verpulvert.
  • Leg hoopjes deeg (1 eetlepel) op een bakplaat.
  • Duw de hoopjes plat met een vork.
  • Bak de koekjes 15 min of tot ze lichtgekleurd zijn.
  • Schep de koekjes van de bakplaat en laat ze afkoelen op een taartrooster.
TIP:

Smakelijk Tante Lucienne! Ik zal jou eens een doos van deze kaaskoekjes bezorgen.
Ik gebruik hier graag mijn cookie scoop (soort roomijsschep) voor, omdat je dan mooi gelijke koekjes hebt van vorm en gewicht.
Dit recept is goed voor een 30-tal koekjes. Bewaar ze in een blikken doos.
Ipv pittige kruiden kan je ook gewoon kiezen voor wat zout en (cayenne) peper.

Reacties