Appel Chips

Foto Lana Joos
Heel lang geleden, was er in het Shopping Center van Kuurne, een reformzaak waar ze appel chips verkochten van het merk Van Marcke. Ik was er verslaafd aan! Het krokante van de appelschijfjes, lichtjes zoet en o zo lekker! Pas jaren later, toen ik al getrouwd was en kinderen had, zag ik de appel chips liggen bij mijn favoriete Delhaize winkel. Ik kocht meteen alle zakjes en ook de dochters waren verkocht. Tot Delhaize ze niet meer in hun assortiment opnam. Heel jammer vond ik dat... Van Marcke maakt ze trouwens ook niet meer. Er zijn nog appel chips te vinden, maar zo lekker als die van Van Marcke heb ik ze niet meer gevonden.

Appel chips worden vaak gefrituurd. Dat hoeft helemaal niet! De ideale manier om deze lekkernij te maken, is om dunne appelschijfjes op een bakplaat te leggen wanneer je net je oven gebruikt hebt. Je zet de temperatuur voor 2u op 110°C en halverwege de baktijd draai je de chips om. That's all!

Wat hebben we nodig:
  • appels, gewassen en steeltjes verwijderd
  • kristalsuiker
  • kaneel
Hoe gaan we te werk:
  • Zet de oventemperatuur op 110°C en bekleed je bakplaten met bakpapier. Sla het bakpapier zeker niet over.
  • Met een mandoline schaaf je heel dunne plakjes (ik zet mijn mandoline op 1) en die leg je in één laag op het bakpapier. Zorg dat de schijfjes elkaar niet overlappen, of ze worden niet krokant.
  • Bestrooi alle plakjes met kaneelsuiker. Die maak je door suiker te mengen met zoveel kaneel als jij lekker vindt. Strooi de kaneelsuiker van hoog door een zeefje om het zo goed mogelijk te verdelen over de appeltjes. Een dun laagje is voldoende.
  • Bak de appeltjes 1u, draai ze allemaal om en bak ze nog een uur. 
  • Zet de oven uit maar laat de appeltjes in de oven afkoelen.
  • Bewaar de appel chips in een hermetisch afgesloten doos.
TIP:

Je kan de klokhuizen verwijderen, maar ik vind de chips mooier met het stermotiefje in het midden. De pitjes eet je best niet op. Verwijder ze dan ook van de schijfjes appel voor ze de oven in gaan.
Gebruik stevige appels type Fuji, Grany Smith, .. appelmoesappels zijn hier niet voor geschikt.
Als de appeltjes nog niet krokant zijn, zet ze dan nog even terug in een oven van 100°C.

Reacties