Strawberry Shortcake

Foto Cathy Van de Moortele
Je kent vast wel het tekenfilmfiguurtje Strawberry Shortcake. In de periode van de aardbeien probeer ik toch zo vaak mogelijk aardbeien in huis te halen. Zo van die dieprode, sappige, smaakvolle aardbeien van bij de kweker. Hmhmhmhm... heel lekker puur, maar ook prima te verwerken.
Deze shortcake wordt gebakken op hoge temperatuur en afgewerkt met slagroom en aardbeien. Meer hoeft dat niet te zijn.

Wat hebben we nodig:
  • 450 gr patisseriebloem
  • 45 gr kristalsuiker
  • 1 zakje bakpoeder (16 gr)
  • snuifje zout
  • 180 gr boter, ijskoud, in blokjes gesneden
  • 350 ml slagroom
  • vanille extract
  • 200 ml slagroom
  • 500 gr aardbeien, ontkroond en in stukjes gesneden
  • 30 gr kristalsuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 220°C.
  • Meng de bloem met de suiker, het bakpoeder en zout in de keukenrobot.
  • Voeg de boter toe en meng kort.
  • Meng de slagroom en vanille en giet dit mengsel bij het deeg. Laat de keukenrobot nog een paar toeren draaien en haal het deeg dan uit de kom.
  • Verpak het deeg in plastic folie en laat het rusten in de koelkast tot de oven op temperatuur is.
  • Snij het deeg in 9 gelijke vierkanten. Leg ze met wat tussenruimte op een bakplaat.
  • Bak de koekjes goudbruin in 18 - 20 min.
  • Klop ondertussen de slagroom op.
  • Spoel de aardbeitjes en meng ze met de suiker. Zet ze nog even koel weg, zodat de aardbeien en de suiker mooi mengen.
  • Haal de koekjes uit de oven. Snij ze horizontaal door.
  • Beleg elk koekje met slagroom en aardbeien en zet de bovenste helft er weer op. Werk af met extra slagroom en aardbeien.
TIP:

Je kan de aardbeien nog een beetje pletten na het marineren. Zo geven ze nog meer smaak en sappen vrij.
Ik maak de shortcake in mijn metalen brownie pan. Die pan is rechthoekig en heeft een losse bodem. Na het bakken van de shortcake kan je een metalen rooster in het gebak duwen, waardoor het meteen in gelijke stukken gesneden is. Als ik deze vorm gebruik, dan bak ik de shortcake in 2x omdat de laag anders te dik is en niet mooi uitbakt.
Ik hou niet heel erg van sterk gezoete room. In gezoet gebak heb ik eigenlijk liefst een afwerking van ongezoete slagroom. Maar ik hou je niet tegen om hem naar jouw smaak te zoeten.

Reacties