Snel-klaar-pizza

Foto Cathy Van de Moortele


Je hebt de optie: diepvries pizza of afhaalpizza? Neeeee! Je hebt nog een derde optie: home made snel-klaar-pizza! Ik ga voor de 3e keuze. Jullie ook toch? Dit is zo'n recept dat je echt moet uitproberen. De korst is TO DIE FOR! De toppings bepaal je zelf, maar mijn favoriet blijft verse ananas met ham. Deze keer met verse pizza saus en geraspte cheddar....

Wat hebben we nodig:
  • 1 zakje korrelgist
  • 220 ml water, lauwwarm
  • 400 gr patisseriebloem
  • 2 koffielepels honing, vloeibaar
  • 1 koffielepel zout
  • 2 eetlepels olie
  • 2 eetlepels olie
  • Italiaanse kruiden
  • mozzarella voor warme bereidingen, in plakjes gesneden (of geraspte cheddar)
  • pizza saus
  • toppings naar keuze
Hoe gaan we te werk:
  • Los de gist op in het water. Laat het papje schuimig worden.
  • Voeg de bloem, honing, het zout en 2 lepels olie toe. Meng alles met een houten lepel.
  • Kneed het deeg even door, maak er een bal van en laat die afgedekt 10 min rusten.
  • Verwarm de oven voor op 220°C. Vet een pizzaplaat in met olie.
  • Rol het deeg uit tot een grote cirkel. Rol de randjes een beetje op, zodat de saus en kaas niet kan weglopen.
  • Meng 2 eetlepels olie met de kruiden en vet hiermee de bodem en randjes van de pizza in.
  • Bak de korst 8 min.
  • Besmeer de pizza met pizzasaus en beleg met kaas en toppings naar keuze.
  • Zet de pizza nog 10 - 12 min in de oven of tot de kaas gesmolten is.
TIP:

Je gebruikt uiteraard zelfgemaakte pizza saus, maar als je een bokaal saus staan hebt: ik doe even mijn ogen dicht.
Mijn favoriete toppings: verse ananas en ham. Dat druist zo heel erg in tegen de Italiaanse keuken, maar too bad: het is zalig!
Ik maak graag een grote hoeveelheid pizza saus en vries die dan in porties in. Komt altijd van pas, voor die last minute goestingskes.
Vouw de pizza dicht en maak er een calzone van. Prik enkele stoomgaatjes in de bovenkant, zodat je calzone mooi knapperig blijft.

Reacties