Spaanse aardappeltortilla

Foto Cathy Van de Moortele
Tortilla de patatas, heet hij officieel. Een heel eenvoudig gerecht, dat je in Spanje overal kan krijgen als tapas. Prima als lunch, met een slaatje erbij, als je het mij vraagt. Warm of koud, een Spaanse aardappeltortilla smaakt altijd.
Om deze tortilla te maken, is het handig als je een dubbele pan in huis hebt. Ik vond er geen in België, ook niet in Nederland. Mijn vriendin Stephie had mijn oproep gelezen en liet haar ouders een authentieke tortillapan voor me meebrengen uit Spanje. Heb je de pan niet? Dan kan je de tortilla omdraaien op een bord, die weer in de pan laten glijden en de andere kant bakken.

Wat hebben we nodig:
  • 4 grote aardappelen, geschild en gewassen
  • 1 grote ui, gepeld en gehalveerd
  • olie
  • zout
  • 4 - 5 eieren, losgeklopt
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de aardappelen in gelijke, dunne plakken.
  • Snij de ui in gelijke, dunne halve ringen.
  • Verwarm een pan op een medium vuur en voorzie ze van 1 cm olie. Laat de olie heet worden.
  • Leg voorzichtig de aardappelen en de uien in de olie. Kruid met zout. 
  • Zet een deksel op de pan en laat de aardappelen zachtjes garen.
  • Breek de aardappelschijfjes met een houten lepel tot kleine stukjes.
  • Giet de aardappelen door een metalen zeef en vang de olie op. Duw zoveel mogelijk olie uit de aardappelen.
  • Meng de aardappelen met de eieren en breek alles zoveel mogelijk op. 
  • Giet 1 eetlepel olie terug in de pan. 
  • Giet de aardappel-ei-massa terug in de pan. Laat de tortilla onder deksel bakken op een medium vuur. Schud nu en dan met de pan zodat de aardappelkoek niet aanbakt.
  • Zet een bord op de pan en draai de pan om.  Bak nu de andere kant van de tortilla goudbruin.
  • Prik met een mesje in de tortilla om te zien of de aardappelen gaar zijn.
  • Laat de tortilla uit de pan glijden en serveer hem op een mooie houten plank.
TIP:

Je kan je tortilla nog verrijken met reepjes paprika, plakjes chorizo en vers gesnipperde peterselie. De paprika's gaar ik 5 min in de microgolf voor ik ze toevoeg aan de aardappel-uimix.
Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar bij tortilla de patatas hoort gewoon.. ketchup!
Ondertussen kook ik niet langer op gas, dus kon ik mijn tortillapan niet meer gebruiken. Maar nu heb ik een nieuwe tortillapan, die ik ook op mijn inductiefornuis kan gebruiken.

Reacties