Worstjes

Nooit gedacht dat ik ooit zelf gehakt of worsten zou maken. Het zat allang in mijn hoofd te spoken, maar ik had geen vleesmolen. Daar is nu verandering in gekomen en de eerste worstjes liggen op te stijven in de koelkast. Ikke blij! Mijn lokale slager keek er zelfs niet van op dat ik snaren kwam vragen en hulp nodig had bij mijn keuze van vlees. Ik ben gestart met rumpsteak om een lekkere steak tartare te maken. Van het rundvlees naar varkensvlees was een kleine stap. Ik koos voor 3/4 varkensstoofvlees en 1/4 vleesribben. Het resultaat mocht er echt zijn!

Wat hebben we nodig:
  • 750 gr spiering zonder been, ijskoud
  • 250 gr mager spek, in blokjes gesneden en ijskoud
  • peper en zout
  • scheutje sherry
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 1 eetlepel venkelzaadjes
  • snaren voor grote worsten
Hoe gaan we te werk:
  • Leg de vleesmolen een uurtje in de koelkast, zodat hij door en door koud is. 
  • Monteer het toestel.
  • Meng het stoofvlees snel met de vleesribben.
  • Duw het vlees door de molen op de grove stand. 
  • Kruid flink af met peper en zout. 
  • Meng het vlees met de sherry, peterselie en venkelzaadjes. Zet het vlees weer koel weg.
  • Spoel de snaren met warm water. Zo zie je meteen ook of er gaatjes of scheurtjes in zitten.
  • Nu komt het moeilijkste deel: de darmen over de houder schuiven. Het ziet er niet uit, maar je kan deze stap niet overslaan. Je kan uiteraard ook gewoon frikandon maken vanuit deze fase, maar we gaan echt voor worstjes. Schuif de darm zover mogelijk op de houder en zorg dat je zo'n 3 cm darm laat hangen. Dit wordt het uiteinde van de worst en daar komt straks een knoopje in.
  • Als de darm klaar zit, kan je het vlees opnieuw door de vleesmolen duwen. Het zal lijken alsof je handen te kort hebt, maar alles komt goed.
  • Blijf vlees door de molen duwen tot er niets meer uit komt. Zorg dat je de darm niet te kort afsnijdt. Ook aan deze kant moet je namelijk een knoopje kunnen maken.
  • Knoop het ene uiteinde dicht. Nijp de worst af op de afstand die jij verkiest, door de worst "rond te draaien". Ga zo verder tot alle worstjes "afgenepen" zijn. Leg nu ook aan de andere kant een knoopje. Klaar!
  • Leg de worsten in de koelkast om op te stijven. 
TIP:

Deze worstjes doen het supergoed in dit recept:

Reacties