Chinese eiertaartjes

Foto Eva Joos
De dessertkaart in een Chinees restaurant, is vaak heel beperkt: vanille ijs uit een kartonnen bekertje, litchi's of ananas uit blik. Ik vraag me dan ook wel eens af of Chinezen misschien zelf geen dessert eten? Dit Chinees dessert mogen ze anders wel op hun kaart zetten.

Wat hebben we nodig:
  • 4 eieren
  • 160 gr kristalsuiker
  • 480 ml melk
  • vanille extract
  • 125 gr boter, op kamertemperatuur
  • 60 gr bloemsuiker, gezeefd
  • 210 gr patisseriebloem
  • 1 ei
  • vanille essence
Hoe gaan we te werk:
  • We maken eerst de vanillepudding. Klop de eieren met de suiker tot de suiker helemaal opgelost is.
  • Voeg de melk en het vanille extract toe. Mix goed.
  • Zeef de vla om grote luchtbellen te verwijderen. Giet de vla in een maatbeker met teutje, zodat je straks de vulling netjes in de taartjes kan gieten. Laat de pudding zeker een uur afkoelen.
  • Voor het taartdeeg, mixen we de boter met de bloemsuiker en de bloem.
  • Voeg het ei en het vanille extract toe en meng goed.
  • Als het deeg te plakkerig is, voeg dan nog een beetje bloem toe. Als het deeg te droog is, voeg dan een beetje water toe.
  • Plat het deeg af en leg het 10 min op een bakblik in de diepvries, om snel af te koelen.
  • Haal het deeg met porties uit de vriezer, zodat het niet opnieuw de kans krijgt om warm te worden.
  • Gebruik per taartje een balletje deeg van 30 gr. Leg het tussen 2 dikke plastic vellen. Zet een bord op het deeg en duw het plat, zodat je een mooi lapje deeg bekomt. Bekleed elk vormpje met deeg. Duw het deeg goed aan, zodat er geen lucht meer onder zit. Zorg dat het deeg niet boven de randjes uit komt.
  • Verwarm de oven voor op 150°C. Zet de taartjes op een bakplaat en bak ze 15 min in het midden van de oven. Verhoog de warmte naar 180°C. Bak de taartjes nog 5 min, tot ze lichtbruin zijn.
  • Laat de taartjes volledig afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 165°C. Zet de taartjes opnieuw op de bakplaat en vul ze met de pudding. Bak ze 15 min onderaan in de oven. Vul de taartjes nog een beetje bij. Verminder de temperatuur tot 150°C en bak de taartjes nog 15 min in het midden van de oven.
TIP:

Serveer de taartjes liefst net uit de oven. Overgebleven taartjes bewaar je in de koelkast. 

Reacties

Anoniem zei…
Ik heb dit recept geprobeerd, maar mijn 'vanillepudding' is net water en mijn deeg zakt volledig in als ik hem uit de oven haalde... In de ingrediënten staat ook dat ik bloem moet gebruiken, maar dit wordt niet vermeld in het recept zelf
Bedankt voor je reactie. Er was inderdaad een lijntje verdwenen met de bloem in het recept. Ik heb het aangepast. Volgende week maak ik deze taartjes nog eens en bekijk waar het fout kon lopen. Groetjes, Cathy