Wonton soep

Tomatensoep, haaienvinnensoep, kippensoep en wonton soep. Dit zullen vast en zeker termen zijn die je kent van bij de Chinees. Ze worden geserveerd als voorgerecht en elke keuken heeft wel zijn eigen recept. Ik maak regelmatig dim sums (of wontons) en vries die in. Ik bewaar ze diepgevroren in ziploc zakjes en heb er slechts een vijftal nodig als ik mezelf wil verwennen met een kom hete soep. Ik vraag het gerecht ook elke keer bij de Chinees en toch moet ik besluiten dat mijn zelfgemaakte wontons veel lekkerder zijn. Geen zin om wontons te maken? Koop ze diepgevroren bij de Aziatische zaak. 

Wat hebben we nodig:
  • 24 wontons, diepgevroren of vers
  • 1 l kippenbouillon
  • snuif zout
  • 3 pijpajuintjes, diagonaal gesneden in dunne plakjes
  • 3 koffielepels rijstazijn
  • 1/2 koffielepel getoaste sesamolie
Hoe gaan we te werk:
  • Breng de bouillon aan de kook en voeg het snuifje zout toe.
  • Leg de wontons stuk per stuk in de kokende bouillon. De soep zal nu wat afgekoeld zijn, dus breng ze weer aan de kook en verminder dan de warmte naar medium.
  • Laat de soep net lang genoeg koken tot de wontons gaar zijn (4-6 min).
  • Roer de pijpajuintjes, rijstazijn en sesamolie door de soep.
  • Voorzie 4 mooie kommetjes van elk 6 wontons. Overgiet met de bouillon.
  • Uiteraard voorzie je 4 Chinese lepels om je soep op te slurpen.
TIP:

Kies je wontons niet te groot. Je moet ze namelijk in je mond kunnen nemen zonder ze te snijden.
Ik heb graag nog een hint van sambal oelek in mijn wontonsoep. Die druppel ik over de soep net voor het serveren.
De ene zegt wonton, de ander wantan of dim sum. In feite zijn het een soort Chinese ravioli's: deeg met binnenin een vulling.


Reacties