Hamse klutstaart

Mijn schoonzusje is afkomstig uit Hamme. Net als ik, houdt ze heel erg van lekkernijen en kokerellen. Toen ik laatst bij haar op bezoek was, had ze voor ons een Hamse klutstaart gemaakt. Nog nooit van gehoord, maar wel keilekker. Ik wou wel al die randjes oppeuzelen, want die waren lekker knapperig en zoet. Vanaf nu staat Hamse klutstaart ook in Kaprijke op de kaart! Deze is voor jou, Mieke!

Wat hebben we nodig:
  • 2 eieren
  • 90 gr kristalsuiker
  • 100 gr zelfrijzende bloem
  • 60 ml olie
  • 100 ml melk
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 3 appels, geschild, van het klokhuis ontdaan en in schijfjes gesneden
  • 100 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 1 ei
  • 60 gr kristalsuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 220°C.
  • Vet een kleine springvorm (20 cm diameter) in en bestuif hem met bloem.
  • Mix de eieren met de suiker. Voeg geleidelijk aan de bloem toe.
  • Meng met de olie, de melk en de vanillesuiker. Klop alles goed door elkaar tot een glad beslag.
  • Giet 3/4 van het beslag in de vorm. Schrik niet van het weinige beslag. Er is ruim voldoende.
  • Schik de appelschijfjes in waaiervorm op het beslag en overgiet met het resterende beslag. Je zal verschillende laagjes appel moeten leggen.
  • Bak de taart 15 min.
  • Bereid de "kluts" voor: klop de boter met het ei en de suiker tot een siroop.
  • Prik enkele gaatjes in de taart en giet de kluts over de appeltjes.
  • Zet de taart nog 15 min in de oven of tot ze goudbruin en gaar is.
TIP:

Serveer lauwwarm met een bolletje vanille ijs. 

Reacties

Bart Van den Berghe zei…
Hallo, ik werk in de bibliotheek van Hamme. In 2008 hebben wij een boekje uitgegeven "Hamse kluts", we zouden dat graag opnieuw en herwerkt uitgeven. Mijn vraag is of we de foto van jullie Hamse kluts mogen gebruiken.

Bart
bart.vandenberghe@hamme.be
Dag Bart,
wat een fijne reactie. Jullie mogen mijn foto zeker gebruiken, mits vermelding van de bron. Langs welke weg zal het boekje verkocht worden? Lijkt me wel leuk als cadeautje voor mijn schoonzus.

Groetjes,

Cathy
Bibteam Hamme zei…
Hallo Cathy, de oude uitgave kan besteld worden via: https://www.shopmybooks.com/BE/en/book/openbare-bibliotheek-hamme/hamse-kluts-en-andere-curiositeiten-uit-de-hamse-keuken

de nieuwe versie staat gepland tegen september 2021.
Dag Bart,

wat leuk! ik ga het even bekijken!

Zoete groet

Cathy