Rigatoni met 'Nduja en burrata

Foto Cathy Van de Moortele

Kijk, hier word ik dus echt blij van. Niet alleen in mijn keuken heb ik een voorraadkast, maar ook boven heb ik nog een voorraadkamertje, waar ik extra spullen kwijt kan. Toen ik daar enkele blikken Mutti tomatenpulp haalde, zag ik ook nog 2 bokaaltjes 'Nduja staan en ik dacht meteen: yes! Vanmiddag eten we pasta met 'Nduja! 'Nduja is een beetje de Italiaanse tegenhanger van de Spaanse chorizo. In een bokaaltje, want 'Nudja is smeerbare worst. Pittig. Laten we dat vooral niet vergeten te vermelden. Een smaakbommetje, maar dus ook pittig. We verzachten die pit een beetje door de pasta af te werken met burrata en ik deed er ook nog prosciutto cotto bij, voor extra eiwitten.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en zeer fijn gesnipperd
  • 40 gr 'Nduja
  • 1 blik Mutti tomatenpulp
  • een handvol basilicumblaadjes
  • 200 gr rigatoni
  • zout
  • 100 gr prosciutto cotto alle erbe (gekookte ham met kruiden)
  • 1 burrata, uitgelekt en op kamertemperatuur

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie opwarmen in een diepe hapjespan.
  • Fruit de uisnippers glazig en meng er de 'Nduja onder. Plet de worst met de bolle kant van een lepel en roer hem goed door de uien. Laat de 'Nduja zijn smaak vrijgeven.
  • Doe de tomatenpulp in de pan en spoel het blik uit met water. Voeg dat water ook toe.
  • Scheur de basilicum over de saus.
  • Laat de saus een half uurtje pruttelen op een laag vuurtje.
  • Ondertussen breng je een pot met ruim, gezouten water aan de kook.
  • Kook de rigatoni al dente.
  • Voeg de beetgare pasta toe aan de saus, samen met een pollepel pastakookvocht.
  • Net voor je de pasta wilt serveren, strooi je de ham over de pasta en meng je die onder.
  • Verdeel de pasta over 2 borden en breek de burrata over beide borden.

TIP:

Burrata is mozzarella gevuld met room. In Italië spreekt men eerder over stracciatelli.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties