Aubergine met Libanees brood van Samah

Foto Cathy Van de Moortele

Samah verblijft al een hele tijd bij ons in het Opvangcentrum. Ze komt uit Gaza en zoekt hier veiligheid en het recht op een toekomst. Samah werkt hard en na haar werkdag staat ze in de keuken, met haar jas aan, zodat zij en haar man aan tafel kunnen om een deugddoende, zelfgekookte maaltijd te delen. Ze staat altijd klaar met een lepel, zodat ik kan proeven van haar fijne gerechten. Haar favoriete gerecht is macarona bechamel, een beetje zoals onze macaroni met kaassaus, maar zij doet er kerriepoeder in, wat het weer een unieke smaak geeft. 
Ik had de late shift en moest eerst mijn emails afwerken voor ik naar de keuken kon. Samah en haar man zaten net aan tafel en ik zag een pyrex schaal staan op hun tafel met een niet eerder gezien gerecht. De lepel graafde diep, zodat ik niets van het lekkers hoefde te missen. Ik proefde zachte, kruidige aubergine, krokant gebakken Libanees brood, romige yoghurt tahini saus, knapperige pinda's en een toets van ghee (geklaarde boter) om alles mee af te werken. Ik vroeg of ik een tweede keer mocht proeven en de brede glimlach zei genoeg. Of ik ook wou proeven van de maĂŻs met dille salade van haar man? Oooh heerlijk!
Ik hou van mijn job....

Wat hebben we nodig:

  • zonnebloemolie
  • 2 aubergines
  • zout
  • peper van de molen
  • korianderpoeder
  • 2 Libanese broden
  • 20 gr blanke amandelen
  • 150 gr Griekse yoghurt 10%
  • 30 gr tahini
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • enkele druppels vers citroensap
  • 1 koffielepel ghee, gesmolten
  • platte peterselie, gesnipperd
  • zoet paprikapoeder
  • handvol granaatappelpitjes

Hoe gaan we te werk:

  • Warm een flinke hoeveelheid zonnebloemolie op in een diepe hapjespan.
  • Snij de aubergines in dikke plakken en daarna in blokjes.
  • Frituur de aubergines goudbruin en laat ze uitlekken in een vergiet met keukenpapier.
  • Kruid met zout, peper en korianderpoeder.
  • Leg de aubergineblokjes op een schaal.
  • Snij de platbroden in repen en daarna in stukjes.
  • Frituur het brood goudbruin in de olie.
  • Laat het brood uitlekken in een vergiet met keukenpapier.
  • Frituur de amandelen goudbruin en laat ze uitlekken in een vergiet met keukenpapier.
  • Schik 3/4 van het brood tussen de blokjes aubergine. Hou de rest voor de afwerking.
  • Klop de yoghurt los met de tahini. 
  • Kruid met zout, knoflook en citroensap.
  • Giet deze saus over het gerecht en besprenkel met de ghee.
  • Werk af met het extra brood, de peterselie, de noten, paprikapoeder en granaatappelpitjes.

TIP:

Koop je tahini in een Arabisch winkeltje (ook te koop via bol.com). Dit is het beste merk.
Je kan ook pijnboompitjes of gezouten pinda's gebruiken ipv amandelen.
De olie kan je filteren en opnieuw gebruiken.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties