Aardappelpartjes met Parmezaanse kaas

Foto Cathy Van de Moortele

Aardappelen worden in België heel veel gegeten, in alle mogelijke vormen. Ik ben ook fan van nagenoeg elke aardappelbereiding (ook al ben ik niet tuk op gekookte aardappelen, ik eet ze wel graag koud met een bieslookvinaigrette bijvoorbeeld) en zet dan ook geregeld aardappelen op tafel.
Deze aardappelpartjes verrijken we met Parmezaanse kaas. Ik gebruik het kleine gesloten compartiment in de koelkastdeur voor mijn Parmezaanse kaas en die moet er ook altijd zijn.  Gewoon om zo een stukje te knabbelen maar meestal om Parmiggiano Reggiano over mijn pasta te raspen. 

Wat hebben we nodig:

  • 575 gr frietaardappelen, gewassen en in 6 gelijke parten gesneden
  • 45 ml olijfolie
  • 2 tenen knoflook, gepeld
  • provençaalse kruiden
  • peper van de molen
  • zout
  • Aleppo peper (pul biber)
  • 40 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Bekleed de bakplaat met aluminiumfolie. Zet die alvast in de oven en laat ze mee opwarmen.
  • Meng de aardappelparten met olijfolie en rasp er de knoflook over.
  • Voeg de kruiden en 2/3 van de Parmezaanse kaas toe en hussel alles door elkaar met je handen.
  • Verspreid de aardappelparten over je bakplaat. Zorg dat ze elkaar niet raken.
  • Bak de aardappeltjes 35 min of tot ze goudbruin zijn. Schep ze na 20 min om.
  • Haal de aardappelpartjes uit de oven en strooi er meteen de rest van de Parmezaanse kaas en de peterselie over.

TIP:

Lekker met een dipsausje! Ik koos voor een sausje van mayonaise, curry ketchup en sriracha.
Het bekleden van de bakplaat met aluminiumfolie maakt het makkelijker om de bakplaat schoon te maken.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties