Kippengehaktballetjes met wortel en citroen

Foto Cathy Van de Moortele

Het kippengehakt dat ik laatst gebruikte (online besteld bij een halal slager) voor mijn spaghetti met kippengehaktballetjes in tomatenroomsaus, viel bijzonder in de smaak. Ik had nog een half kilootje over en daar maakte ik deze kippengehaktballetjes met citroen en wortel mee. Want zeg nu zelf: balletjes doen het altijd!

Wat hebben we nodig:

  • 500 gr kippengehakt
  • zeste van 1/2 citroen
  • 50 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • 30 gr wortel, geschraapt en zeer fijn geraspt
  • 1 ei
  • 100 gr paneermeel
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • kippenkruiden naar smaak
  • zonnebloemolie

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het gehakt in een kom met alle andere ingrediënten (behalve de olie).
  • Maak je handen lichtjes vochtig met koud water.
  • Rol balletjes van deze vulling en leg ze op een plaatje.
  • Doe een bodem zonnebloemolie in een diepe pan en warm die op.
  • Bak de balletjes goudbruin en laat ze uitlekken op keukenpapier.
  • Serveer de balletjes met je favoriete dipsaus. Denk aan tzatziki, marinarasaus of geef ze bij hummus. Of waarom niet met een lekkere risotto, zoals een kaasrisotto?

TIP:

Je kan de balletjes rondom rond bruin bakken in de pan en ze dan laten verder garen in een oven van 180°C ook.
Ik gebruik mijn microplane om de wortel en Parmezaanse kaas fijn te raspen.
Uit dit recept haalde ik 38 balletjes. Ik gebruik een kleine koekjesschep om ze mooi uniform te krijgen.
Van zodra de balletjes kleur hebben, zet ik een deksel op de pan en laat ik ze op laag vuur verder garen.

Reacties