Rode bietjes

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ze zijn er weer: de zomerbietjes! Ik hou van rode biet en kijk dan ook elk jaar uit naar deze periode. Mijn groenteboer heeft ze altijd op voorraad en ik koop ze wanneer ze nog mooi stevig en vers zijn. In mijn stomer kook ik ze beetgaar, waarna het velletje er zo af gaat. Je kan ze in plakjes snijden, raspen of in blokjes snijden en deze keer heb ik dat laatste gedaan. Samen met flinterdunne ringen rode ui, is dit een ideaal bijgerecht of toevoeging voor je salades of belegde broodjes.

Wat hebben we nodig:

  • 6 rode bieten, gelijke grootte
  • 1 grote rode ui (of 2 kleinere), gepeld
  • 720 ml appelazijn (je kan ook rode/witte wijnazijn gebruiken)
  • 240 ml water
  • 100 gr lichtbruine (riet)suiker
  • 5 gr zout
  • 10 peperkorrels
  • 1 kaneelstok
  • 3 laurierblaadjes
  • 3 jeneverbessen

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de rode bieten goed schoon met een borsteltje, onder koud stromend water, zodat alle aarde weg is. Ik snij het loof eraf, maar niets van de schil, zodat de bietjes niet gaan 'bloeden' tijdens het garen.
  • Stoom de bietjes beetgaar of tot een mes er vlot doorgaat. Laat ze niet te zacht worden.
  • Laat de bietjes eventjes afkoelen.
  • Snij de kant waar het loof zat en de onderkant weg en wrijf de velletjes dan van de bietjes af. Zo heb je zo min mogelijk verlies.
  • Snij de bietjes in plakken en daarna in blokjes. Ik gebruik hiervoor mijn NicerDicer.
  • Halveer de rode ui en snij hem in hele dunne halve ringen.
  • Meng de bietjes voorzichtig met de rode ui.
  • Verdeel de groentjes over steriele bokalen en druk goed aan. Vul de bokalen tot boven.
  • In een kookpot giet je de azijn bij het water, de suiker en het zout.
  • Breng de pot aan de kook, voeg de peperkorrels, kaneel, laurier en jeneverbes toe en roer tot de suiker en het zout zijn opgelost.
  • Giet de vloeistof door een zeefje in een maatbeker.
  • Met een trechter vul je de bokalen op tot het sap op een centimeter van de rand zit.
  • Sluit de bokalen en laat ze omgekeerd afkoelen.

TIP:

Deze bietjes bewaar je in de koelkast. Ze kunnen zo toch wel 6 maanden goed blijven.
Gesteriliseerde bietjes kan je gewoon in een donkere kast bewaren.
Van deze hoeveelheid had ik 5 bokalen bietjes.
Neem best bokalen met een brede vulmond. Dat maakt het vullen en het scheppen nog eens zo makkelijk.

Reacties