Carré confituurke

 

Foto Cathy Van de Moortele

Een geleitaartje, noemden wij dat in West-Vlaanderen en het is nog altijd een van mijn favorietjes. Supereenvoudig: bladerdeeg en confituur! Met de rabarber uit de tuin en nog wat overgebleven aardbeien, maakte ik een fijngemixte confituur. Prachtig van kleur en heel erg lekker ook natuurlijk. Zelf bladerdeeg maken is een heel karwei en daar begin ik niet aan. Bij Aveve koop ik mijn diepvriesbladerdeeg (2 grote vierkanten van 30x30cm in een verpakking) en die zijn ideaal voor dit taartje. Je snijdt de carrés pas na het bakken. En genieten maar weer!

Wat hebben we nodig:

  • 2 plakken (één verpakking) diepvriesbladerdeeg Aveve, in de koelkast ontdooid in de verpakking
  • confituur naar smaak
  • 1 eierdooier

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C (of 180°C hetelucht).
  • Neem een bakplaat waar de plak bladerdeeg op past en zet die klaar.
  • Neem 1 vel bladerdeeg en leg het op het bakpapier op je werkblad.
  • Met de stompe kant van een mes, snij je een rand van ongeveer 1 vinger breedte. Deze rand zal licht opkomen tijdens het bakken. De binnenkant van het deeg mag niet rijzen, daarom prik je dat op meerdere plaatsen in met een vork. 
  • Besmeer het binnenste vierkant met confituur en smeer die mooi gelijk open.
  • Neem het tweede vel bladerdeeg en snij daar lange, dunne reepjes van. Leg die diagonaal over de confituurtaart. Op een gegeven moment zal je zien dat de reepjes niet lang genoeg zijn. Snij dan een stukje deeg af van een andere reep en leg het er naast.
  • Leg nu een tweede laag reepjes, schranks over de vorige laag, zodat je gekruiste repen krijgt.
  • Klop een eierdooier los met een klein beetje water en smeer het bladerdeeg hier mee in.
  • Bak de carré confiture 20 - 25 min of tot het heerlijk ruikt in de keuken. Het gebak moet mooi bruin en krokant zijn.

TIP:

Wanneer ik moet doreren (met ei insmeren), dan zal ik dat ei altijd mixen met de staafmixer. Zo ben je zeker dat het ei mooi egaal gemixt is en geen druipers zal creëren op je gebak.

Reacties