Pasta met venkel, sjalot en kappertjes

Foto Cathy Van de Moortele

Of ik nooit zonder inspiratie zit? Bitter weinig, eerlijk gezegd. De hele dag door denk ik aan eten, koken, bakken, boodschappen doen. Elke dag maak ik verschillende gerechten klaar. Het boeit me heel erg en het maakt me blij. Deze pasta bijvoorbeeld: ik zag een recept voorbij komen op Instagram van iemand die mogelijks nog meer houdt van pasta dan ik. En ik wist meteen dat ik diezelfde middag dat gerecht zou klaar maken. Zijn vegan versie is niet langer vegan, want ik had prachtige rauw, gemarineerde zalm gekocht in Hulst. En daar heb ik geen spijt van.

Wat hebben we nodig:

  • 300 gr semola de Cecco
  • 140 gr water
  • olijfolie
  • 3 tenen knoflook, gepeld en in dunne plakjes gesneden
  • 1 grote banaansjalot, gepeld
  • 1 venkel, schoongemaakt (hou een beetje van het loof apart voor de afwerking)
  • 50 ml witte wijn
  • peper van de molen
  • zout
  • sap van 1/2 citroen
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 6 plakjes rauw gemarineerde zalm (je kan ook opteren voor gerookte zalm)

Hoe gaan we te werk:

  • Meng de pastabloem met het water en kneed goed tot een homogeen deeg.
  • Wikkel het deeg in plastic en laat het 30 min rusten, zodat de gluten zich kunnen ontspannen.
  • Snij het deeg in 4 en rol elk stuk uit tot een rechthoek.
  • Versnij het deeg tot tagliatelle en bestuif goed met extra semola, zodat de linten niet aan elkaar kleven.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis.
  • Ondertussen maken we de saus.
  • Doe enkele lepels olijfolie in een diepe hapjespan.
  • Fruit de look 30 seconden aan.
  • Snij de sjalot overlangs door en snij er dan lange slierten van.
  • Voeg de sjalot toe aan de pan en schud op. Laat de sjalot wat zachter worden.
  • Snij de venkel door van boven naar beneden en verwijder de harde kern.
  • Snij de venkel in dunne, lange repen en voeg die toe aan de pan.
  • Laat de venkel wat kleuren en zachter worden.
  • Blus met de wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Kruid met peper en zout.
  • Verfris de groentjes met citroensap en kappertjes.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Voeg een flinke pollepel pastakookvocht toe aan de groenten, zodat ze nog wat verder kunnen garen zonder aan te branden.
  • Met een tang haal je de pasta uit het water en meng je hem voorzichtig onder de groenten. Voeg extra pastakookvocht toe, zodat de pasta nog even kan verder garen. Laat de pasta niet te zacht worden, er moet nog een beetje beet op zijn.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe kommen en werk af met venkelloof en plakjes zalm.

TIP:

Je kan de zalm ook vervangen door bijvoorbeeld gebakken coquilles.
Venkel uit de supermarkt heeft vaak geen loof meer. Vervang het dan door een beetje vers gesnipperde dille.


Reacties