Culurgiones

 

Foto Cathy Van de Moortele

Niet de meest eenvoudige pastavorm (het uitspreken van de naam is ook al niet eenvoudig), maar zo leuk om te maken en ze zien er nog eens prachtig uit ook! Culurgiones dus... Ik heb ze geserveerd met een makkelijke tomatensaus en extra pecorinokaas.
Deze gevulde pasta vind je in Sardinië, Italië. De combinatie van aardappel met munt en saffraan vond ik bijzonder lekker. 

Wat hebben we nodig:

  • 115 gr ei
  • 115 gr semola de Cecco
  • 115 gr pastabloem "00"
  • 430 gr aardappelen in de schil, goed gewassen
  • 1 snuif saffraandraadjes
  • 15 blaadjes verse munt, gesnipperd
  • snuif zout
  • 15 gr pecorino, geraspt
  • 10 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • scheutje olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • Klop de eieren los en meng ze met de twee soorten bloem tot een homogeen deeg. Blijf kneden tot het deeg mooi zacht en soepel is. Ik doe dit vaak in mijn keukenrobot met het gladde mes.
  • Wikkel het pastadeeg in plastic folie en laat het 30 min rusten, zodat de gluten zich kunnen ontspannen.
  • Stoom de aardappelen heel gaar in de schil.
  • Laat ze even uitdampen en verwijder dan het schilletje.
  • Duw de aardappelen door een aardappelrasp (of passe-vite) zodat ze mooi fijn en zonder klontertjes zijn.
  • Meng de aardappelpuree met de saffraan, munt, zout en twee soorten kaas.
  • Voeg wat olijfolie toe om de puree smeuïger te maken. De puree moet wel redelijk vast zijn.
  • Laat de puree afgedekt afkoelen op een bordje.
  • Verdeel het pastadeeg in 4 delen en dek er 3 weer af met folie.
  • Rol 1 deel deeg uit tot een lange lap. Ik rol mijn pasta uit tot stand 6 op mijn Kenwood pastamachine, waar er 9 standen op zijn.
  • Met een rond uitsteekvormpje (diameter 10cm) steek ik zoveel mogelijk rondjes uit.
  • Verdeel de puree in balletjes van zo'n 15 gr.
  • Maak de balletjes puree iets langer en leg op elke cirkel deeg een reepje puree.
  • Vouw de cirkel zoals je een taco met vulling hebt.
  • Vouw het deeg tot culurgiones. Op YouTube vind je filmpjes hoe je hiervoor te werk gaat.
  • Kook de culurgiones in ruim, gezouten water en serveer ze in tomatensaus.
  • Werk af met extra pecorino.

TIP:

Uit dit recept haalde ik zo'n 30 culurgiones.
Heb je nog pastadeeg over maar geen vulling meer? Versnij het deeg dan tot tagliatelle.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties