Salade uit de moestuin

Foto Cathy Van de Moortele
De eerste keer dat ik een zwarte paprika zag, was bij de zelfoogstboerderij in Eeklo. Eerder dieppaars dan zwart, deden ze me denken aan de glanzende aubergines aan de andere kant van de serre. Ik mocht er al plukken, afgaand op het bord met aanwijzingen en dat heb ik dan ook gedaan. Er waren ook heel veel tomaten en die vonden allemaal een plekje in mijn tassen. De jonge courgettes verwerk ik graag rauw.

Wat hebben we nodig:
  • 750 gr kleurrijke tomaten, aan de tros gerijpt en gespoeld
  • 2 kleine courgettes
  • 1 zwarte paprika
  • 1 kleine rode ui, gepeld
  • 80 ml appelazijn
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel suiker
  • snuif zout
  • verse platte peterselie, grof gesnipperd
  • verse basilicum, gescheurd
  • verse bieslook, grof gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de tomaten in partjes of in plakken. Breng variatie in de snijwijze.
  • Snij de courgettes in dunne plakken met de mandoline. Snij de plakken in julienne (reepjes).
  • Maak de paprika schoon (verwijder de pitjes en de kroon) en snij hem in dunne ringen.
  • Meng de tomatenpartjes met de reepjes courgette en paprika.
  • Halveer de ui en snij hem in heel fijne plakjes met de mandoline.
  • Meng de groenten in een grote kom.
  • Meng de appelazijn met de olie, suiker en het zout. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Roer de verse kruiden door de dressing.
  • Dresseer de salade net voor je ze wilt serveren.
TIP:

Neem een kleur paprika die jij leuk vindt. Ik vond deze dieppaarse paprika's wel leuk staan met de groene courgettes en "zwarte" tomaatjes.

Reacties