Linzencurry met bloemkool

Foto Cathy Van de Moortele
Het was superlang geleden dat ik nog eens een curry gemaakt had. Uitgaande van de gele bloemkool die ik liggen had, besloot ik om de doos met linzen uit de kast te halen. Ik had nog toor dal, een soort kleine gele spliterwten en dat leek me ideaal voor deze curry. Gekruid en gekleurd met kurkuma en kerrie!

Wat hebben we nodig:
  • 2 eetlepels olie
  • 1 ui, gepeld en grof gesnipperd
  • 3 tenen look, gepeld en geperst
  • 1 stukje gember, geraspt
  • 35 gr gele currypasta
  • 1/2 koffielepel kurkuma
  • 1/2 koffielepel kerriepoeder
  • 1400 ml groentebouillon
  • 400 gr toor dal (gele linzen)
  • 1 bloemkool, schoongemaakt en in roosjes 
  • verdeeld
  • zout naar smaak
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de olie goed warm worden in een zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit de ui aan tot hij glazig is. Laat de ui niet bruinen.
  • Voeg de look, gember, currypasta, kurkuma en kerrie toe en roer goed om.
  • Blijf goed roeren, zodat de kruiden kunnen "meebakken" en smaak afgeven.
  • Blus met de bouillon.
  • Neem een kom water en doe daar de linzen in. Was de linzen op deze manier en giet ze door een fijne zeef. Doe dit telkens opnieuw, tot het water doorzichtig blijft en het stof weggespoeld is. Linzen spoelen in een zeef werkt niet! Je moet ze in een kom water wassen en dan pas door een zeef gieten.
  • Doe de gewassen linzen in de pot en breng alles aan de kook.
  • Laat de curry dan op een zacht vuur 30 min garen, onder deksel.
  • Roer af en toe en check of er nog voldoende vocht is.
  • Voeg de bloemkoolroosjes toe en laat nog 10 min garen zonder deksel.
  • Kruid met zout.
TIP:

Voeg het zout niet toe aan het begin van de kooktijd, want anders zullen de linzen niet zacht worden.
Serveer de curry met chapati.
Ik heb een gele bloemkool gebruikt, maar een witte is even goed.

Reacties