Opgelegde rode ui

Foto Cathy Van de Moortele
Noem het maar de nieuwe zilveruitjes: opgelegde rode ui. En voortaan maak jij die helemaal zelf. Na mijn oogst bij De Moeiakker, kwam ik naar huis met niet alleen grote, gele uien en pijpajuintjes maar ook met een lading rode uien. Mijn dochter zag meteen een voorraadje opgelegde rode ui voor haar en ik moet eerlijk zeggen: ze zijn subliem!

Wat hebben we nodig:
  • 2 rode uien, gepeld
  • 240 ml water, gekookt en heet
  • 15 gr fijne griessuiker
  • 7 gr zout
  • 115 ml appelazijn
  • 1 koffielepel mosterdzaadjes
  • 1 koffielepel peperbollen
  • 2 laurierblaadjes 
  • takje venkelgroen of dille
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de uien in flinterdunne ringen met een mandoline.
  • Doe de uiringen in een bokaal en druk ze goed aan.
  • Doe het water in een maatbeker en los er de suiker en het zout in op.
  • Leng aan met de azijn.
  • Kruid met mosterdzaadjes en peperbollen.
  • Stop de laurierblaadjes en het venkelgroen bij de uien in de bokaal.
  • Overgiet met de hete vloeistof.
  • Sluit de bokaal en laat hem 1u op kamertemperatuur afkoelen.
  • Zet de bokaal in de koelkast.
  • Gebruik deze rode uien op brood, bij pâté, koude vleeswaren, toastjes, ...
TIP:

Ik vind dit een heel mooi cadeautje voor wie graag in de keuken staat.

Reacties