Pizza Bianca op de Kamado

Foto Cathy Van de Moortele
Voor mijn verjaardag, kreeg ik van #deliefstemanvandewereld een heuse, knalrode Kamada Joe Classic II cadeau. Helemaal in mijn nopjes dus, om dit toestel te leren kennen. Daar mijn Hubby vroeger altijd de barbecuechef van dienst was, moet ik helemaal van nul beginnen. Dat kan ook een voordeel zijn, want ik hoef niets af te leren. Grillen met een Kamado BBQ is namelijk niet hetzelfde als grillen op een open BBQ. Je moet het deksel zoveel mogelijk dicht laten, om geen warmteverlies te hebben. Je kan je vlees/groenten/gerechten dus niet zien! Maar dat maakt het extra spannend.
Een van mijn eerste gerechten, was gepofte aubergine. De aubergine mag helemaal zwart blakeren, het vruchtvlees zal nog eens zo lekker zijn. Met die gepofte aubergine, heb ik mijn pizza Bianca belegd. Een pizza Bianca, is een pizza met een "witte" saus ipv een tomatensaus. Gewoon, omdat het ook eens anders mag. En natuurlijk ook omdat het heel lekker is!
Ik heb guanciale gebruikt. Guanciale is een gekruide, gedroogde varkenskinnebak. Je vindt het niet overal dus gebruik gerust pancetta.

Wat hebben we nodig:
  • 1 aubergine
  • 1/4 recept pizzadeeg
  • olijfolie
  • 1/3 mozzarella cucina, in stukken gescheurd
  • 3 dunne sneetjes guanciale, in stukjes geknipt 
  • Foto Cathy Van de Moortele
    enkele twijgjes van een rozemarijntak, besprenkeld met olijfolie
  • enkele chilivlokjes
  • Pecorino Romano, vers geraspt
Hoe gaan we te werk:
  • Leg de BBQ aan en laat hem opwarmen tot 200°C. Leg een rooster net boven de kolen en leg daar de aubergine op. 
  • Draai de aubergine om de 10 min een kwart om, zodat alle zijden kunnen roosteren.
  • Blijf de aubergine omdraaien tot ze zwart geblakerd en gaar is.
  • Laat de aubergine 10 min rusten, zodat de grootste warmte weg is.
  • Snij de aubergine door in de lengte. Wees voorzichtig dat de ontsnappende stoom je niet raakt.
  • Lepel het vruchtvlees uit de aubergine en laat dat even afkoelen.
  • Maak het pizzadeeg volgens het recept.
  • Bestrooi je pizzaplank met wat grof griesmeel.
  • Leg het uitgerolde pizzadeeg op een pizzaplank.
  • Besprenkel de pizza ruim met olijfolie.
  • Verdeel de mozzarella over de pizza en schik er de guanciale over.
  • Leg lepeltjes auberginepuree verspreid over de pizza.
  • Versier met rozemarijn en kruid af met enkele chilivlokjes.
  • Strooi extra geraspte Pecorino Romano over je pizza.
  • Warm de BBQ op tot 260 - 300°C.
  • Leg de hitteschilden op het accessoirerek van de BBQ. Daarbovenop leg je de pizzasteen.
  • Laat de pizzasteen nu 15 min opwarmen tot de temperatuur weer 260-300°C is.
  • Schuif de pizza van de plank over op de pizzasteen.
  • In enkele minuten zal je pizza gaar zijn. Je ruikt meteen wanneer het zover is.
  • Laat de pizza 5 min afkoelen op de pizzasteen voor je hem aansnijdt.
  • Geniet!
TIP:

Mozzarella Cucina is mozzarella die specifiek bedoeld is voor warme gerechten waarbij de kaas hoort te smelten: pizza, lasagne, .. Je vindt hem terug in het versvak van de supermarkt en het ziet eruit als een lange blok. Ik koop er altijd een paar, halveer ze en vries ze in porties in. Zo heb ik het altijd in huis. Laat de kaas in de koelkast ontdooien.
Heb jij een Kamado gekocht of ben je van plan er een aan te schaffen maar weet je niet goed hoe je hem kan gebruiken? Dan kan ik je ten zeerste een workshop aanraden bij The BBQ Bastard. Hij leert jou om je BBQ optimaal te gebruiken.

Reacties

Anoniem zei…
Alweer zo'n mooi resultaat met Mr. Joe. Vraagje, Cathy. Waarom wordt de pizzasteen niet mee voorverwarmd; is er kans op breken van de EH steen, omdat deze van koud naar heel warm gaat? Is er verschil in eindresultaat of je met de EH pizzasteen bakt of met de originele steen van Mr. Joe?
Hey
je kan de pizzasteen mee opwarmen van in het begin, dat zou geen probleem mogen zijn. Ik warm de Kamado graag eerst helemaal op, even boven de temperatuur gaan van waar ik eigenlijk wil vertrekken. Als je dan de koude steen erin ligt, koelt de temperatuur weer even af en warmt hij netjes mee op.
Ik denk dat ik me toch een originele Mr Joe pizzasteen ga aanschaffen ook. De Emile Henry producten mogen eigenlijk niet boven de 300°C verwarmd worden en een ongeluk is snel gebeurd. Het zou me spijten moest hij breken. Door de vlammen onderaan, zien de EH's ook meer af. Kreeg al de tip van iemand, om mijn EH's niet meer op de BBQ te gebruiken, omdat ze teveel van hun waarde zouden verliezen.

Groetjes!

Cathy