Tagliolini met gebakken artisjok

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb geen 2u de tijd om achter het fornuis te staan... Dat is wat ik vaak hoor, van mensen die wel willen zelf koken, maar niet de tijd vinden. Ik sta graag in de keuken en TV is niet aan mij besteed. Maar soms moet het ook wat sneller gaan en dan kan ik binnen de 20 min al aan tafel.
Gisteren maakte ik tagliolini met scampi in lookboter. Met de rest van de pasta maakte ik deze vegetarische tagliolini: met gebakken artisjok. Niet vers, maar uit een bokaaltje. Ik heb ze altijd in mijn voorraadkast, om er pizza mee te beleggen of voor pastagerechten of als tapas als er bezoek komt. Je zal sneller aan tafel zitten dan wanneer je staat aan te schuiven in de frituur.

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 recept voor verse pasta, op basis van 2 eieren en 200 gr pastabloem
  • boerenboter
  • snuif oregano
  • 1 teen look, gepeld en gesnipperd
  • enkele chilivlokjes
  • 1 bokaal artisjokken, uitgelekt en gehalveerd
  • Parmezaanse kaas
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pasta volgens het recept en laat hem 30 min rusten.
  • Rol de pasta uit tot lange vellen en snij er tagliolini van. Ik gebruik hiervoor mijn chitarra.
  • Laat een klont boter smelten in een zware pan, type Le Creuset.
  • Kruid de boter met oregano, look en chili.
  • Voeg de artisjokken toe, met de snijkant naar beneden.
  • Laat ze mooi kleuren en draai ze dan om, zodat je de tweede kant kan bakken.
  • Ondertussen kook je de pasta beetgaar in ruim, gezouten water.
  • Voeg de al dente pasta toe aan de gebakken artisjokken. 
  • Voeg eventueel wat pastakookvocht toe, om het omscheppen te vergemakkelijken en de saus wat te binden.
  • Rasp naar believen Parmezaanse kaas over het gerecht en schep goed om.
  • Serveer meteen!
TIP:

Snipper verse bieslook over je tagliolini net voor het opdienen.

Reacties