Aloo baingan

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou van de warme, diepe smaken van de Indiase keuken. Pikant eten is niet aan mij besteed, maar de warmte op je tong die de Indiase kruiden veroorzaken, dat kan ik wel weer waarderen.
Na het volgen van een Indiase workshop bij Salt 'n Pepper in Gent, stapte ik meteen het aanpalende winkeltje binnen. Mijn ogen kregen de kost en mijn mandje was snel gevuld met glanzende kommetjes om mijn gerechten te serveren, de noodzakelijke kruidenbox (masala dabba) en uiteraard ook de kruiden en specerijen die we gebruikten in de workshop: fenegriekblaadjes, komijnzaad, verse gember, nigellezaadjes voor mijn vers gebakken naanbroden, mosterdzaadjes voor mijn geliefde Bombay potatoes, ghee (geklaarde boter), tandoori kruiden, ...
Veel mensen halen nooit aubergine in huis, omdat ze niet goed weten wat ze er moeten mee aanvangen. Deze dieppaarse vruchten hebben op zich niet zo heel veel smaak, maar het zijn ideale smaakopnemers. Ik rooster de aubergines graag in de oven, zodat ze al smaakvol zijn voor ik ze verder verwerk. Gebruik gerust wat extra virgin olijfolie om je aubergines te pimpen.

Wat hebben we nodig:
  • 2 aubergines
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 1 eetlepel ghee (geklaarde boter) of olie
  • 1/2 koffielepel komijnzaadjes
  • 1/2 koffielepel mosterdzaadjes
  • 2 laurierblaadjes
  • 3 tenen look, gepeld en gesnipperd
  • 1 stukje gember, geschild en geraspt
  • enkele chilivlokjes
  • 1 koffielepel fenegriekblaadjes
  • 1 koffielepel gemalen koriander
  • 1/2 koffielepel kurkuma
  • 3 kleine rode aardappelen, gewassen en in gelijke blokjes gesneden
  • 1 grote tomaat, in kleine blokjes gesneden
  • 185 ml water
  • zout naar smaak
  • 1/2 koffielepel garam masala
  • verse koriander, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Halveer de aubergines in de lengte.
  • Kerf het vruchtvlees diagonaal en kruiselings in. Doorkerf de schil niet.
  • Leg de auberginehelften met de snijkant naar boven.
  • Besprenkel de aubergines ruim met olijfolie en kruid ze met peper en zout.
  • Rooster de aubergines 30 min of tot ze mooi zacht zijn.
  • Snij de gebakken aubergines in blokjes of schraap het vruchtvlees eruit als je de schil niet wilt.
  • Verwarm een hapjespan op een medium vuur en laat de ghee warm goed warm worden.
  • Strooi de komijn- en mosterdzaadjes in de pan en zet even het deksel erop, want de zaadjes zullen poffen.
  • Voeg de laurierblaadjes, look, gember, chili en fenegriek toe en roer om.
  • Voeg de koriander en kurkuma toe en blijf omscheppen, zodat de kruiden hun smaken kunnen vrijgeven.
  • Doe de aardappelblokjes, tomatenblokjes en aubergine in de pan.
  • Blus met water en kruid met zout.
  • Roer alles goed om en zet het deksel op de pan.
  • Laat de aloo baingan op een zacht vuur garen tot de aardappeltjes zacht zijn.
  • Werk af met garam masala en verse koriander.
TIP:

Heb je het graag pittiger? Bak dan een stukje chilipeper mee in de olie en verwijder hem nadat hij zijn smaak afgegeven heeft.
Gebruik gerust aardappelen die voorgekookt zijn. Je gerecht zal sneller klaar zijn.

Reacties